Roślinne hamburgery, steki i kiełbaski.
Parlament Europejski zadecydował. Wege Burgery, wegetariańskie kiełbasy czy roślinne steki, będą mogły spokojnie leżeć na sklepowych półkach i godnie nosić ich nazwę, bez zmian w nazewnictwie i etykiecie produktu.
Podczas głosowania nad pakietem reformy Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) pod koniec października , posłowie Parlamentu Europejskiego odrzucili poprawkę 171 do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013, która miała na celu zastrzeżenie nazwy tylko dla produktów zawierających mięso, czyli produkty pochodzenia roślinnego np. roślinny burger, pasztet czy kiełbasa zostałyby objęte zakazem używania tej nazwy.
Badanie konsumentów na temat stosunku do zrównoważonej żywności przeprowadzone przez BEUC w ubiegłym roku wykazuje, że większość konsumentów nie wydaje się być zaniepokojona nazywaniem wegetariańskich „hamburgerów” lub „kiełbas”, o ile produkty są wyraźnie oznakowane jako wegetariańskie / wegańskie. Średnio tylko 1 na 5 konsumentów (20,4%) uważa, że ??używanie nazw „mięsnych” nigdy nie powinno być dozwolone na produktach wegetariańskich / wegańskich. Większość respondentów (42,4%) uważa, że ??te nazwy powinny być dozwolone pod warunkiem, że produkty są wyraźnie oznaczone jako wegetariańskie / wegańskie, a 1 na 4 (26,2%) nie widzi żadnego problemu z używaniem takich nazw (11% nie ma zdania).

Wykres pochodzi z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez BEUC „One bite at a time: consumers and the transition to sustainable food”, czerwiec 2020 r.
Europejska strategia „od pola do stołu” podkreśla, że europejscy konsumenci muszą przejść na dietę opartą na spożywaniu większej ilości roślin i produktów roślinnych, równocześnie zmniejszając ilość spożywanego czerwonego mięsa i produktów mięsnych, co pozytywnie wpłynie na zdrowie konsumentów oraz na dobro planety i środowiska. Nazwy produktów bezmięsnych nie powinny wprowadzać konsumentów w błąd poprzez niewyraźne bądź niewłaściwe oznakowanie. Stosowanie nazw „mięsnych” w produktach pochodzenia roślinnego ułatwia konsumentom zrozumienie, jaki to typ produktu oraz jak skomponować ten produkt z posiłkiem.
Źródło danych:
https://www.beuc.eu/publications/beuc-x-2020-042_consumers_and_the_transition_to_sustainable_food.pdf