Czy elektryk jest tani?
Wyniki badania Cost of zero-emission cars in Europe przygotowanego dla BEUC oraz European Climate Foundation w październiku 2024 r wskazują, że pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami (BEV) są już najtańszą opcją dla nabywców samochodów używanych, a dla nowych nabywców samochodów średniej wielkości staną się najbardziej opłacalnym wyborem od 2026 roku.
Tymczasem w Polsce widać coraz więcej samochodów z zielonymi tablicami rejestracyjnymi. Według danych Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), na dzień 1 stycznia 2025 r. w Polsce było zarejestrowanych 74 225 całkowicie elektrycznych samochodów osobowych (BEV) oraz 8 899 punktów ładowania. Źródło: Licznik Elektromobilności https://psnm.org/research/licznik-elektromobilnosci/
To zatem moment, w którym – naszym zdaniem – należy oddać głos użytkownikom samochodów elektrycznych.
Na początku 2025 roku przeprowadziliśmy badanie jakościowe, zadając pytania o subiektywne opinie, odczucia, ale też rady dla przyszłych użytkowników samochodów elektrycznych.
Tylko jedna osoba spośród dziesięciu przebadanych zrezygnowała po roku z korzystania z auta elektrycznego. Pozostali deklarowali, że kolejny samochód również będzie elektryczny – ale… pod pewnymi warunkami.
Poniżej pełne wersje obu raportów, wnioski oraz praktyczne wskazówki użytkowników.
Dodatkowo krótki przewodnik o prawach konsumenta kupującego samochód.
![]() |
Samochody elektryczne w teorii i praktyce - raport |
---|
![]() |
Jakie są całkowite koszty samochodu elektrycznego dla pierwszego, drugiego i trzeciego właściciela, raport z badania w języku angielskim |
---|
![]() |
Prawa konsumenta przy zakupie zamochodu - przewodnik |
---|
Wywiady z konsumentami:
- Jeśli utrzymają się dopłaty, darmowe parkowanie i jazda buspasami – bez wahania wziąłbym elektryka ponownie
- Kupno samochodu bardziej opłacalne niż lokata bankowa
- Elektryk wpływa na ograniczenie zapędów szaleńczo prędkościowych. Przy tym ma bardzo dobre przyspieszenie
- A najgorsze jak aplikacja pokazywała, ze jest wolna ładowarka, a jak dojeżdżałam to okazywało się, ze jest ona po prostu popsuta
- Pod domem nie udało się utworzyć miejsca do ładowania, pomimo długich negocjacji ze wspólnotą
- To miało być drugie auto w rodzinie a okazało się, że korzystamy jak z podstawowego
- Przez 4 lata zaoszczędziłem 46 000 zł, w porównaniu do cen paliw z danego dnia
- W trasie nawet średnio szybkie ładowarki by wystarczyły – byle były tam, gdzie stacje benzynowe, z całą infrastrukturą: kawą, toaletą itp.
- Jeżdżę nim wszędzie — to mój normalny samochód do codziennego użytku. Tegoroczne wakacje spędziliśmy całkowicie w samochodzie
- Kupiłem samochód, aby używać go w mieście, na krótkich trasach. Jako samochód miejski sprawdza się świetnie
<< Aktualności