Czy każdy znak ekologiczny jest godny zaufania?
Oznakowania ekologiczne można znaleźć na opakowaniach wielu produktów, które używamy na co dzień. Pomagają one konsumentom w wyborze produktów bardziej przyjaznych dla środowiska. Unijny znak EU Ecolabel, tzw.”margerytka” ma już 30 lat i jest nią oznakowanych ponad 88 tyś produktów na jednolitym rynku. Ten fakt był motywacją dla Federacji Konsumentów, która w partnerstwie z Allegro przeprowadziła wśród konsumentów badania znajomości etykiet środowiskowych, natomiast producentów zapytano o powody ubiegania się o unijny znak EU Ecolabel i ocenę procesu aplikacyjnego. Wyniki badań zostały opisane w dwóch raportach. „Certyfikat ekologiczny niejedno ma imię” to raport z badania konsumentów, które miało na celu pokazanie stopnia rozpoznawalności oznakowani ekologicznych i znajomości ich znaczenia. Wyniki pokazały, że największą rozpoznawalnością cieszy się znak rolnictwa ekologicznego i znak EKO, który jest najdłużej na polskim rynku. Natomiast znajomość znaku EU Ecolabel zadeklarował co piąty badany. Badanie pokazało, że wiedza konsumentów na temat certyfikatów środowiskowych jest powierzchowna. Konsumenci zdają sobie z tego sprawę, połowa badanych oceniła swoją wiedzę, jako przeciętną.
„Co sprawia, że unijne oznakowanie ekologiczne EU Ecolabel jest pożądane przez konsumentów i przedsiębiorców?” to raport z badania przedsiębiorców, którzy zdecydowali się ubiegać o znak EU Ecolabel dla swoich produktów. Większość posiadaczy tego oznakowania to małe i średnie przedsiębiorstwa, podobnie sytuacja wygląda w całej UE. Powody, dla których przystąpili to procesu certyfikacji to oczekiwania ze strony klientów, w tym zagranicznych i przewaga konkurencyjności, dążenie do podnoszenia jakości produktów i ogólne trendy rozwojowe.
Oprócz tych dwóch badań w ramach realizowanego projektu zostały przygotowane infografiki dla konsumentów wyjaśniające w oparciu o jakie kryteria jest przyznawany EU Ecolabel i jakim kategoriom produktów i usług. Odbyły się również dwie „debaty okrągłego stołu” z udziałem wszystkich zainteresowanych stron (konsumenci, producenci, instytucje certyfikujące, środowiska naukowe).Przygotowaliśmy także poradnik dla przedsiębiorców „Jak uzyskać certyfikat EU Ecolabel.”
<< Aktualności