Roaming – prawie wszystkie postulaty organizacji konsumenckich uwzględnione w nowym rozporządzeniu, które będzie obowiązywać od 1 lipca 2022r.

Co się zmienia na lepsze:

  1. Wprowadzono gwarancję jakości usług

Roaming na zasadach jak w Twoim  kraju  oznacza, że powinieneś móc korzystać z usług mobilnych w taki sam sposób, jak u siebie. Konsumenci odwiedzający inny kraj nie powinni mieć obniżanej jakości usług, chyba że występują względy techniczne i  odwiedzana sieć nie może ich  oferować na poziomie takim jak w kraju konsumenta (np. na obszarach gdzie jest dostępna jedynie sieć 3G zamiast 4G). 

Twój operator powinien poinformować Cię, czym usługa roamingu może różnić się od usługi, z której korzystasz w domu. Informacje te powinny być dostępne w Twojej umowie i udostępnione publicznie, m.in. na stronie Twojego operatora.

Podczas podróży możesz przetestować jakość swojej sieci za pomocą netBravo, narzędzia opracowanego przez Komisję. Możesz pobrać aplikację na Apple lub Androida.

Dotychczas konsumenci w kilku krajach skarżyli się, że nie uzyskują takiej samej jakości usług w roamingu, na przykład pod względem szybkości transmisji danych. Niektórzy operatorzy przyznali się nawet do obniżania jakości swoich usług dla klientów korzystających z roamingu. Niektórzy oferowali usługę roamingu 3G, mimo że dostępna była usługa 4G.

  1. Wprowadzono dodatkową ochronę przed przypadkowym roamingiem

Operatorzy muszą zapewnić lepsze rozwiązania w zakresie informacji oraz  podjąć wszelkie uzasadnione kroki, aby zapobiec niezamierzonemu przez konsumenta  skorzystaniu z  sieci komórkowej spoza UE lub sieci satelitarnej (np. podczas podróży statkiem i samolotem). Jeśli Twój telefon komórkowy łączy się z siecią naziemną, powinieneś otrzymać automatyczną wiadomość ostrzegającą, aby uniknąć nieoczekiwanych opłat. Jeśli nadal korzystasz z telefonu lub aplikacje korzystające z mobilnej transmisji danych będą nadal działać na Twoim telefonie i osiągniesz 50 EUR dodatkowych opłat lub inny predefiniowany limit, usługi komórkowe zostaną automatycznie zatrzymane.  Operatorzy mogą też oferować dodatkowe usługi, takie jak możliwość rezygnacji z roamingu w samolotach i na łodziach.

 3. Ustalono niższe limity cen hurtowych

Ustawodawcy zgodzili się na obniżenie limitów cen hurtowych do prawie połowy ich obecnych poziomów, zmniejszając w ten sposób koszty operatorów.

Połączenia: 1 stycznia 2025 limit 0,022 EUR za minutę zostaje obniżony do 0,019 EUR.

SMS: 1 stycznia 2025  limit 0,004 EUR na wiadomość SMS, zostaje obniżony do 0,003 EUR

Dane: Limit za  gigabajt przesłanych danych w 2022 r wynosi 2,00 EUR, i będzie stopniowo spadał do poziomu 1,8 EUR w 2023 r., 1,55 EUR w 2024 r., 1,3 EUR w 2025 r., 1,1 EUR w 2026 r. i wreszcie 1 EUR od 2027 r.

4. Polityka uczciwego użytkowania pozostaje, ale ulepszona: opłaty nie mogą przekraczać pułapów cen hurtowych

 

Zasada roaming jak w domu jest dedykowana  okresowym podróżom. Oznacza to, że nie możesz na stałe korzystać z tego typu usług roamingowych. Z tego powodu operatorzy mogą stosować limit „fair use” . Dopłaty, które mogą być wyjątkowo stosowane, jeśli konsumenci osiągną limity dozwolonego użytku, będą spadać zgodnie z uzgodnionymi cenami hurtowymi (do 0,019 EUR za minutę połączeń głosowych i 0,003 EUR za SMS w 2025 r.; oraz do 1 euro za GB w 2027 roku.) Pamiętaj tylko, że limity podawane są w wartościach netto, trzeba do nich doliczyć podatek VAT.

5. Dostęp do służb ratowniczych

Dodatkowym obowiązkiem operatorów, który zacznie obowiązywać od czerwca 2023 r., jest dostarczenie konsumentowi, bez dodatkowych opłat,  wszystkich informacji o środkach pomocy w nagłych wypadkach. Podczas podróży za granicę konsumenci powinni automatycznie otrzymać wiadomość przypominającą o numerze 112 i informującą o dostępnych alternatywnych sposobach dotarcia do służb ratunkowych, takich jak SMS-y lub aplikacje pracujące w czasie rzeczywistym.

Niestety nie udało się tym razem wprowadzić podobnych zasad przy połączeniach  i wiadomościach wewnątrz UE , czyli wtedy gdy kontaktujesz się z użytkownikiem w innym kraju UE  Ale organizacje konsumenckie nie zamierzają się poddać. To nasz następny cel.

<< Aktualności

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij