Brexit - co oznacza dla Ciebie?
Wielka Brytania opuściła Unię Europejską w dniu 31 stycznia 2020 r.
Ale, dotychczas podróżując na wyspy nie odczuliśmy większych zmian, UE i Wielka Brytania zawarły porozumienie w sprawie ustanowienie okresu przejściowego , który trwa do dnia 31 grudnia 2020 r. . Był to czas przeznaczony na płynne przygotowanie umowy i określenia ram nowych stosunków między UE a Zjednoczonym Królestwem.
Jeśli w nowym roku planujesz podróż do Wielkiej Brytanii, masz umowę z brytyjskim operatorem lub kupujesz online od sprzedawcy z Wielkiej Brytanii pamiętaj, że niebawem kończy się okres przejściowy. Zmiany będą dotyczyć Twojej umowy nawet gdy nowa umowa została zawarta przed 31 grudnia 2020 roku. Chociaż wciąż jest wiele niewiadomych, przygotowaliśmy kilka podstawowych porad, które pomogą Ci dokonywać świadomych wyborów.
Planujesz podróż do Wielkiej Brytanii po 31 grudnia 2020 r.
Samolotem:
W przypadku lotów z terenu UE lub obsługiwanych przez unijne linie lotnicze, podczas podróży do Wielkiej Brytanii będziesz, tak jak dotychczas, chroniony prawami należnymi pasażerom lotniczym z UE. Jednak odlatując z Wielkiej Brytanii brytyjskimi liniami lotniczymi będą miały zastosowanie także brytyjskie prawa pasażera. Dobra wiadomość jest taka, że prawa Zjednoczonego Królestwa będą na razie odzwierciedlać obecne prawa UE.
Przykład 1:
Latasz z Wilna do Londynu Lufthansą (liniami lotniczymi UE). Jesteś chroniony przez prawa pasażerów w UE i możesz otrzymać odszkodowanie w przypadku opóźnienia, odmowy przyjęcia na pokład lub odwołania lotu.
Przykład 2:
Latasz z Manchester do Sevilli liniami British Airways (brytyjskie linie lotnicze). Pasażer, w przypadku opóźnienia, odmowy przyjęcia na pokład lub anulowania lotu, jest chroniony prawem Wielkiej Brytanii. Prawa te pozostają obecnie takie same, ale w przyszłości mogą różnić się od praw pasażerów w UE.
Przykład 3:
Latasz z Glasgow do Aten unijnymi liniami lotniczymi. Jesteś chroniony przez prawa pasażerów w UE i możesz otrzymać odszkodowanie w przypadku opóźnienia, odmowy przyjęcia na pokład lub odwołania lotu.
Przykład 4:
Latasz z Belfastu do Londynu liniami Lotniczymi Easyjet. W przypadku opóźnienia, odmowy przyjęcia na pokład lub anulowania lotu, pasażer jest chroniony prawem Wielkiej Brytanii. Prawa pasażera pozostają obecnie takie same, ale w przyszłości mogą różnić się od praw pasażerów w UE.
Pociągiem:
Gdy część podróży będzie odbywać się na terytorium UE, w przypadku odwołania lub opóźnienia będą cię chronić unijne prawa pasażerów kolejowych . Prawa Wielkiej Brytanii będą chronić Cię w brytyjskiej części Twojej podróży.
Przykład 1:
Masz bilet Eurostar z Amsterdamu do Londynu. Jeśli twój pociąg zostanie odwołany, możesz uzyskać odszkodowanie zgodnie z uprawnieniami pasażerów UE za unijną część podróży i zgodnie z prawem Wielkiej Brytanii za pozostałą część podróży.
Przykład 2:
Masz bilet Eurostar z Londynu do Paryża. Jeśli twój pociąg zostanie odwołany, możesz otrzymać odszkodowanie zgodnie z prawami pasażerów w Wielkiej Brytanii i na podstawie prawa UE za pozostały odcinek podróży.
Przykład 3:
Masz bilet kolejowy na podróż między dwoma miastami w Wielkiej Brytanii. Zgodnie z brytyjskimi ustaleniami branżowymi możesz mieć prawo do odszkodowania, jeśli twój pociąg jest opóźniony co najmniej o 15 minut, odszkodowanie będzie zależeć od rodzaju biletów i firmy kolejowej.
Autobusem lub autokarem:
Na odcinku podróży, która będzie się odbywać na terenie UE w przypadku opóźnienia lub odwołania podróży będziesz chroniony zgodnie z prawami pasażerów UE oraz prawem Zjednoczonego Królestwa dla pozostałej części podróży (na terenie Zjednoczonego Królestwa). Prawa te są obecnie takie same, ale w przyszłości mogą różnić się od praw pasażerów w UE.
Promem:
Prawa pasażerów z UE będą nadal chronić podróżnych w przypadku opóźnienia lub odwołania promów opuszczających UE w trasie do Wielkiej Brytanii lub w przypadku podróży z Wielkiej Brytanii do UE obsługiwanej przez firmę z Unii Europejskiej. W innych przypadkach będziesz chroniony prawami pasażerów obowiązującymi w Wielkiej Brytanii. Prawa te są obecnie takie same, ale w przyszłości mogą różnić się od praw pasażerów w UE.
Samochodem :
Jako podróżny możesz w Wielkiej Brytanii korzystać ze swojego prawa jazdy. Skontaktuj się z firmą ubezpieczeniową, aby się dowiedzieć czy jesteś objęty ubezpieczeniem w Wielkiej Brytanii. Będziesz też musiał mieć przy sobie dowód ubezpieczenia, taki jak dokument o nazwie "zielona karta". W innym przypadku, gdy nie będziesz mógł udowodnić, że ubezpieczenie obejmuje teren Wielkiej Bytami, możesz dostać grzywnę lub twój pojazd może zostać zajęty.
Wycieczki
Jeśli kupisz imprezę turystyczną od biura podróży z siedzibą w UE, a na przykład twój hotel zbankrutuje, będziesz uprawniony do uzyskania zwrotu pieniędzy. Należy pamiętać, że jeśli kupisz taką imprezę od organizatora z Wielkiej Brytanii, który nie oferuje jej Tobie on-line (nie ma np. strony internetowej w Twoim języku), nie będziesz chroniony prawami UE i możesz potrzebować dodatkowego ubezpieczenia.
Jeśli zachorujesz Wielkiej Brytanii, nie będziesz mógł korzystać z Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego . Sprawdź warunki zwrotu nagłych kosztów leczenia w państwach trzecich. Może być konieczne rozważenie zakupienie ubezpieczenia podróżnego.
Korzystanie z telefonu
Kilku operatorów telekomunikacyjnych ogłosiło, że nie będzie stosować dopłat za połączenia, SMS-y i wykorzystanie danych, gdy jesteś w Wielkiej Brytanii. Nie jest to jednak obowiązkowe dla operatorów, ponieważ unijne przepisy dotyczące roamingu nie będą już miały zastosowania. Przed podróżą sprawdź warunki stosowane przez operatora telefonii komórkowej, ponieważ mogą obowiązywać dopłaty.
Płatność kartą kredytową
Nie powinny występować dodatkowe koszty. Wielka Brytania będzie nadal zakazywać takich dopłat. Ale sprawdź informacje bankowe o płatności za granicą i płać w walucie lokalnej.
Dostęp do treści online
Podczas podróży do Wielkiej Brytanii możesz nie mieć dostępu lub mieć ograniczony dostęp do swoich treści Spotify, Netflix lub Kindle.
Masz umowę ubezpieczenia, kredyt, rachunek bankowy, plan inwestycyjny lub emerytalny u brytyjskiego operatora?
Brytyjscy dostawcy usług finansowych nie będą już mogli oferować usług konsumentom z UE, chyba że utworzą spółkę zależną w UE. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego zwrócił się do dostawców usług finansowych o skontaktowanie się z konsumentami. Jeżeli umowa nie może być kontynuowana, musi zostać zmieniona lub przekazana podmiotowi z siedzibą w UE. Jeśli twój dostawca usług finansowych wyśle Ci nowe warunki do uzgodnienia, przeczytaj je uważnie, aby upewnić się, że nie są mniej korzystne niż obecne. W razie wątpliwości skontaktuj się z usługodawcą albo organizacją konsumencką.
Chcesz robić zakupy online?
Kupując online od sprzedawcy z Wielkiej Brytanii, należy wziąć pod uwagę następujące kwestie:
- W zależności od zamówionego produktu może być konieczne uiszczenie ceł importowych i podatków pośrednich, takich jak podatek VAT,.
- Widziałeś reklamę produktu w twoim kraju? Strona jest w Twoim języku? Wyraźnie widać, że sprzedawca z Wielkiej Brytanii chce robić interesy z tobą? Dalej zatem skorzystasz z praw przysługujących konsumentom w UE. Nadal będziesz mógł zwrócić produkt w ciągu 14 dni i uzyskać zwrot pieniędzy. Będziesz nadal korzystać z co najmniej 2-letniej odpowiedzialności sprzedawcy za produkt. Nadal będziesz chroniony przed nieuczciwymi praktykami, takimi jak fałszywa promocja cenowa. Ale pamiętaj, dochodzenie roszczeń w takim przypadku z pewnością będzie trudniejsze.
Jeśli sprzedawca z Wielkiej Brytanii nie kieruje swojej oferty do Ciebie (na przykład strona internetowa nie jest dostępna w Twoim języku) zalecamy sprawdzenie warunków umownych w celu ustalenia, czy jesteś chroniony przepisami konsumenckimi UE, przepisami Wielkiej Brytanii czy obowiązujące będą przepisy jeszcze innego kraju. W razie wątpliwości należy skontaktować się z organizacją konsumencką.
<< Aktualności