Posiłki w podróży
Wakacje to czas relaksu, wyjazdów i wycieczek; niezależnie gdzie pojedziemy, czy w góry, czy nad morze, powinniśmy przemyśleć, gdzie i w jaki sposób będziemy spożywać posiłki.
Obecne wakacje, są nietypowe, inne od wszystkich, które były dotychczas przez konieczność zakrywania ust i nosa oraz przez zachowanie dystansu społecznego. Co powinniśmy wiedzieć zamawiając posiłki w lokalach i punktach gastronomicznych w trakcie podróży ?
Najważniejsze to ocena czystości lokalu i toalety, by uniknąć zatruć pokarmowych należy wziąć to pod uwagę, ponieważ zły wygląd sali i toalety może świadczyć o podobnym stanie higieny w kuchni, gdzie przygotowywane są potrawy.
Po upewnieniu się, że dany lokal wygląda schludnie i czysto, przed zamówieniem posiłku, warto sprawdzić za co dokładnie płacimy i za jaką ilość, czyli skład dania i składniki mogące powodować alergię oraz gramaturę np. w menu jest podana cena za 100 g dorsza, opis z czego składa się potrawa i alergeny. Jeśli lokal dolicza do rachunku opłatę za obsługę, musi nas o tym poinformować w sposób zrozumiały i w widocznym miejscu np. w menu.
Gdy nasza potrawa budzi zastrzeżenia np. kotlet mielony jest niedosmażony, bądź zamawialiśmy zupę rybną a otrzymaliśmy pomidorową zawsze należy zgłosić to obsłudze, managerowi sali bądź właścicielowi lokalu i domagać się obniżenia ceny lub wymiany potrawy.
Zawsze należy pamiętać o myciu, dezynfekcji rąk przed każdym kontaktem z żywnością oraz po skorzystaniu z toalety.
Obecnie nie trzeba zakrywać ust i nosa w restauracji, ale to dopiero gdy:
- zajmiesz miejsce przy stole i jesz lub pijesz,
- podczas spożywania posiłków lub napojów po zajęciu miejsca siedzącego w pociągu objętym obowiązkową rezerwacją miejsc, w tym posiłków i napojów wydawanych na pokładzie pociągu (wagon WARS).
Przed podróżą zawsze warto sprawdzić aktualnie obowiązujące zasady i ograniczenia w serwisie Rzeczpospolitej Polskiej :
https://www.gov.pl/web/koronawirus/aktualne-zasady-i-ograniczenia
Jak wynika z naszego badania „Posiłki w podróży z dziećmi”, niemal wszyscy odpowiadający (97%), którzy podróżują samochodem z dziećmi na trasach powyżej 2 godzin, zatrzymują się, aby kupić posiłek w przydrożnej restauracji, zajeździe lub barze. Ponad połowa ankietowanych (67%) decyduje się na wizytę w lokalu gastronomicznym przy każdej dłuższej trasie z dziećmi, biorąc pod uwagę czas podróży (powyżej 2h) niejako wymusza on konieczność postoju przez co większość osób decyduje się przy okazji kupić posiłek.
Najczęściej wybierane są sieciowe restauracje samoobsługowe (82%) oraz kawiarnie/bistro na stacjach benzynowych (54%). Osoby podróżujące na trasach o tej długości, które nie korzystają z oferty gastronomicznej przydrożnych lokali są w zdecydowanej mniejszości (3%). Główną przyczyną braku zakupu posiłków jest przygotowanie własnego jedzenia na podróż, ale także brak konieczności spożywania posiłku w trasie.
Wykres „Częstotliwość spożywania posiłków w podróży samochodowej z dziećmi trwającej 2h i więcej”;
N= 1000. Wykres pochodzi z raportu z badania „Posiłki w podróży z dziećmi” przeprowadzonego przez Federację Konsumentów we współpracy z ABR SESTA we wrześniu 2019 roku.
Konsumenci zostali zapytani o czynniki, które decydują o wyborze miejsca na posiłek podczas długiej podróży. Kwestie związane z czystością lokalu i toalet oraz higieną przygotowywania posiłków są najważniejsze dla ponad połowy badanych. Ważna jest także szybkość obsługi i dogodny zjazd z trasy. Najmniejszy odsetek badanych zwraca uwagę na obecność potraw dla wegetarian, kwestie ekologiczne, atrakcyjność miejsca postoju.
Więcej ciekawych informacji o zachowaniach podczas podróży można znaleźć w raporcie z badania „Posiłki w podróży z dziećmi” przeprowadzonego przez Federację Konsumentów we współpracy z ABR SESTA we wrześniu 2019 roku na reprezentatywnej próbie 1000 osób.
Link do raportu :
<< Aktualności