Stężenie niebezpiecznego dwutlenku azotu w powietrzu - I etap badania już za nami
Mamy wyniki I etapu badania stężenia NO2 w różnych punktach Warszawy.
W miastach, gdzie wiele osób dojeżdża do pracy samochodem, jest zwiększone zanieczyszczenie powietrza, więcej spalin przyczyniających się do powstania pyłu zawieszonego, którym oddychamy. Nie jest to oczywiście stwierdzenie odkrywcze, ale chcieliśmy sprawdzić, jak wygląda sytuacja w rzeczywistości.
Dwutlenek azotu jest jednym z najgroźniejszych składników zanieczyszczających powietrze. Oczywiście nie pochodzi tylko z samochodów, a raczej w mniejszej części są one odpowiedzialne za powstanie NO2, ale w miastach możemy coś zrobić, by ograniczyć jego emisję.
Dwutlenek azotu należy do najgroźniejszych dla zdrowia związków zanieczyszczających atmosferę. Podrażnia spojówki, śluzówkę nosa, gardło i układ oddechowy. Długotrwałe wystawienie na nadmierne stężenie NO2 ma poważniejsze skutki - m. in. powoduje astmę oskrzelową, choroby układu sercowo-naczyniowego, nowotwory. I jego stężenie jest większe na niskich wysokościach, czyli najbardziej narażone na jego działanie są dzieci.
Rygory sanitarne związane z pandemią, kiedy większość z nas pozostała w domach, spowodowały, że ruch na ulicach również bardzo znacząco zmniejszył się. To zaskakująca sytuacja, na którą nikt z nas nie był przygotowany. Dlatego zdecydowaliśmy się dokonać pomiarów w dwóch etapach. Pierwszy etap przypadł w okresie, w którym w Warszawa praktycznie zamarła. Powtórzymy niedługo badania w II etapie i porównamy wyniki. Sądzimy, że będzie to unikalne badanie, zrobione w sposób, którego nikt nie mógł wcześniej przeprowadzić.
WYNIKI I ETAPU POMIARÓW
Pomiar został przeprowadzony za pomocą szwajcarskich tubek absorpcyjnych, które dzięki małym gabarytom mogliśmy powiesić praktycznie wszędzie. Zainteresowanych szczegółami technicznymi odsyłamy na stronę laboratorium: www.passam.ch. A jak wyglądają tubki, można zobaczyć na naszej stronie :
https://www.federacja-konsumentow.org.pl/n,6,1436,1,1,no2--projekt--konsumenci.html
Jaki jest wynik badania? Jedna próbka pobrana w zabezpieczonej tubce przekroczyła normę europejską, która wynosi 40 μg/m3. Wartość ta osiągnęła rekordowe w naszym badaniu 48,4 μg/m3. Drugim najwyższym wynikiem była wartość 33,5 μg/m3.
Mapa dokładnych lokalizacji i wartości osiągniętych w tych miejscach:
Adres |
Początek pomiaru |
Koniec pomiaru |
Stężenie µg/m3 |
ul. Dywizjonu 303, nr.155 |
06.04.2020 |
27.04.2020 |
48,4 |
ul. Przasnyska 11 |
06.03.2020 |
31.03.2020 |
33,9 |
ul. Ostródzka 132 |
05.03.2020 |
02.04.2020 |
27,7 |
ul. Karolkowa 28 |
13.03.2020 |
09.04.2020 |
25,0 |
ul. Powstańców Śląskich 42 |
04.03.2020 |
03.04.2020 |
24,1 |
ul. Pory 55 |
09.03.2020 |
06.04.2020 |
23,8 |
ul. Modzelewskiego 54 |
28.02.2020 |
16.03.2020 |
23,2 |
ul. Hoża 55 |
12.03.2020 |
02.04.2020 |
20,9 |
ul. Przyokopowa 43 |
28.02.2020 |
17.03.2020 |
20,5 |
ul. Hermana 2 |
17.03.2020 |
08.04.2020 |
19,1 |
ul. Skarbka z Gór 132 |
04.03.2020 |
02.04.2020 |
18,1 |
ul. Biała 3 |
12.03.2020 |
01.04.2020 |
18,0 |
ul. Kasprowicza 68 |
10.03.2020 |
02.04.2020 |
17,9 |
ul. Marywilska 60e |
15.03.2020 |
07.04.2020 |
13,8 |
ul. Dębowa 4 |
06.03.2020 |
02.04.2020 |
12,3 |
Jak widać wartości są relatywnie niskie, nawet w okolicach dosyć ruchliwych arterii drogowych. Przy ulicy Dywizjonu 303 nr 155 wartość osiągnęła rekordowe 48,4 μg/m3. Znajduje się tam osiedle o niskiej zabudowie. Szczerze mówiąc głowimy się, skąd ten wynik. Może przyczyną jest organizacja ruchu np. wokół garaży. Być może należałoby się nad tym pochylić i przeanalizować, jak wygląda raczej lokalna komunikacja w tym miejscu. Drugim wysokim wynikiem, ale poniżej normy europejskiej jest punkt przy ulicy Przasnyskiej 11, wynosi on 33,9 μg/m3. Jest to niepokojące, ponieważ znajduje się tam kawiarnia dla dzieci, więc najmłodsi są narażeni na dosyć wysokie stężenie dwutlenku azotu. Wartości między 30 a 20 μg/m3 wyniki badań wykazały w 7 punktach na mapie Warszawy (ulice: Ostródzka 132, Powstańców Śląskich 42, Pory 55, Modzelewskiego 54, Hoża 55, Karolkowa 28 i Przyokopowa 43). Poniżej 20 μg/m3 jest 6 punktów pomiaru (ulice: Marywilska 60E, Dębowa 4, Skarbia z Gór 132, Kasprowicza 68, Hermana 2, Biała 3).
Obostrzenia ze strony rządu są powoli rozluźniane, coraz więcej osób wraca do pracy, otwierane są restauracje, kina czy siłownie. Ruch samochodowy powoli wraca do normy, dlatego drugą partię tubek wywiesimy już niedługo. Ma to na celu porównanie wyników podczas tzw. „lockdown”, kiedy na ulicy najczęściej można było spotkać tylko flotę komunikacji miejskiej, a obecnie zwiększającym się ruchem samochodowym. Przez pandemię wirusa Covid-19 zaufanie do komunikacji miejskiej wyraźnie spadło, najczęściej wybieramy swoje własne auto do poruszania się po mieście. Warto to zaufanie jak najszybciej odbudować, żeby jakość powietrza a przez to i życia była jak najlepsza.
Projekt o nazwie „Pomiar jakości powietrza w miastach i promocja czystego powietrza w regionie Europy Środkowo-Wschodniej”, w który zaangażowana jest Federacja Konsumentów ma na celu sprawdzić zawartość dwutlenku azotu unoszącego się w powietrzu w większych miastach. Uczestniczą w nim 3 państwa, Polska, Litwa i Słowacja. Na Litwie zajęła się tym organizacja ALCO (Alliance of Lithuanian Consumer Organization), głównym miastem badania było Wilno, na Słowacji zajmuje się tym organizacja Spoločnosť Ochrany Spotrebiteľov, a głównym miastem pomiaru jest Bratysława, w Polsce jest Warszawa. Projekt jest wspierany przez Europejską Fundację ds. Klimatu (European Climate Foundation) i koordynowany przez Europejską Organizację Konsumencką (BEUC), która jest organizacją parasolową w Brukseli, a jej głównym zadaniem jest reprezentowanie krajowych członków, takich jak Federacja Konsumentów, na poziomie europejskim i obrona interesów wszystkich europejskich konsumentów.
Kontakt: Agnieszka Trukawka, a.trukawka@federacja-konsumentow.org.pl
?
<< Aktualności