FOOD - od wzmocnienia potencjału organizacji konsumenckiej do edukacji konsumenckiej.
Zawsze zajmowaliśmy się tematyką żywnościową. Wiedzieliśmy, że jest ona ważna dla konsumentów i są nią bardzo zainteresowani. Stąd zapewne wynika taka popularność e-labellingu, czyli różnych apek rozszyfrowujących zawiłe informacje na opakowaniach. Ale jest to też bardzo obszerna tematyka i wymagająca. Wymagająca od organizacji konsumenckiej eksperckiej wiedzy, ale również aktywnej współpracy z ekspertami z różnych środowisk – naukowców, producentów czy nawet stowarzyszeń skupiających sieci handlowe. Bo tematów „żywnościowych” jest wiele i na pewno wszystkiego „nie ogarniemy” sami, by służyć wiedzą i pomocą konsumentom, ale również być partnerem dla innych podmiotów na rynku. Stąd cieszy nas, że będziemy realizować projekt, który – mamy nadzieję – pomoże nam zwiększyć profesjonalizm działania naszej organizacji.
Co to za projekt?
FOOD - od wzmocnienia potencjału organizacji konsumenckiej do edukacji konsumenckiej
[Capacity Building – Food: Policy, Lobbying and Education in Federacja Konsumentów]
W ostatnich latach obserwujemy wyraźny rozwój edukacji żywieniowej, czyli dotyczącej żywności, żywienia, zdrowego odżywiania, zbilansowanej diety, nowych trendów żywieniowych i wielu wielu innych ciekawych zagadnień. Nie mniej jednak, na szybko rozwijającym się rynku żywności i wobec mnóstwa czasem sprzecznych informacji, konsument może poczuć się niepewnie. Wybory konsumentów dotyczące konkretnego produktu wynikają z indywidualnych odczuć zarówno pozytywnych, jak i negatywnych , a w mniejszym stopniu z wiedzy o produkcie. Konsument powinien wiedzieć, jak czytać informację na etykiecie, aby jego decyzje zakupowe były racjonalne, z korzyścią dla jego zdrowia i bezpieczeństwa. Oprócz zainteresowania prozdrowotnymi właściwościami żywności coraz większa grupa konsumentów zwraca uwagę na jakość kupowanych produktów, sposób ich produkcji i wpływ na środowisko naturalne oraz problemy etyczne i odpowiedzialność społeczną producentów. Tak więc cena, która do niedawna była głównym kryterium wyboru, jest wciąż ważnym, ale nie jedynym argumentem przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
Mając na uwadze zmiany zachodzące na rynku, Federacja Konsumentów chce być partnerem dla obu stron, zarówno dla konsumentów, jak i dla producentów. Dlatego przystąpiliśmy do realizacji projektu, który dostarczy konsumentom wiedzę, a Federacji możliwość zbudowania potencjału i pozycji znaczącego interesariusza na rynku żywności.
Cele projektu:
- wzmocnienie potencjału Federacji Konsumentów poprzez zdobytą wiedzę i umiejętności, co pozwoli stać się mocnym interesariuszem na rynku żywnościowym,
- prowadzenie akcji edukacyjnych skierowanych do indywidualnego konsumenta,
- budowanie partnerstw w obszarze sektora żywnościowego.
Działania planowane w projekcie:
- wyznaczenie priorytetów FK dotyczących zagadnień związanych z żywnością, którymi powinna zajmować się organizacja konsumencka
- zaproszenie przedstawicieli środowisk naukowych i producenckich do współpracy i stworzenia panelu ekspertów,
- przeprowadzenie badania ankietowego dotyczącego poziomu wiedzy konsumentów na temat żywności oraz ich oczekiwań co do poszerzenia tej wiedzy,
- warsztaty dla doradców konsumenckich z oddziałów FK, którzy przekażą wiedzę konsumentom,
- przygotowanie raportu na temat świadomości konsumentów na podstawie wyników badania ankietowego i dyskusji z panelu ekspertów;
- komunikacja z konsumentami i innymi interesariuszami - informacje o działaniach projektowych na stronie internetowej FK, FB oraz ulotka dostępna w terenowych oddziałach FK.
Spodziewane rezultaty, w tym rezultaty długofalowe:
- podniesienie poziomu wiedzy konsumentów – zwiększenie możliwości dokonywania świadomych wyborów konsumenckich na rynku żywności,
- budowanie aktywnych postaw konsumenckich, które zmobilizują producentów do zrównoważonej produkcji,
- ułatwienie dostępu do wiedzy o żywności i żywieniu,
- włączenie tematu żywności do priorytetów pracy Federacji Konsumentów,
- zbudowanie trwałych partnerstw interesariuszy,
- zbudowanie bazy wiedzy i umiejętności, które pozwolą na efektywniejsze doradztwo konsumentom na poziomie lokalnym, a na szczeblu centralnym na uczestniczenie w konsultacjach i procesie legislacyjnym.
Projekt: „Capacity Building – Food: Policy, Lobbying and Education in Federacja Konsumentów” finansowany jest jako sub-grant z „BEUC Capacity Building Programme” finansowanego przez Komisję Europejską |
<< Aktualności