UOKiK wszczął postępowanie przeciwko operatorowi telekomunikacyjnemu Telekomunikacja dla domu sp. z o.o

W dniu 10.09.2015 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił, że wszczął postępowanie o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów przeciwko operatorowi telekomunikacyjnemu Telekomunikacja dla domu sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Al. Jerozolimskie 123a.

Nie ukrywamy, że od jakiegoś czasu z niecierpliwością oczekiwaliśmy na tę wiadomość. Zarówno do oddziałów Federacji Konsumentów na terenie całego kraju, jak i do Konsumenckiego Centrum E-porad (projektu realizowanego przez Federację Konsumentów) dziennie wpływało po kilka skarg na działanie tego operatora.

Ofiarami nieuczciwych praktyk padały najczęściej osoby starsze, uczciwe i dobrze wychowane,  które nie zakładają, że jeżeli ktoś grzeczny i miły do nich dzwoni, to po to, by je oszukać. Z natury rzeczy osoba taka będzie bardziej ufna.  Nie ma również, co ukrywać, że to osoby starsze przywiązują większą wagę do ustnych ustaleń i danego słowa. Dla wielu z nich czytanie umowy na oczach kuriera, żeby zweryfikować, czy przypadkiem nas nie okłamał, jest zachowaniem niegrzecznym i przejawem złych manier.

Konsumenci nie byli świadomi, że podpisując dostarczoną przez kuriera umowę zmieniają operatora telekomunikacyjnego. Wręcz przeciwnie, zarówno w trakcie rozmowy telefonicznej z przedstawicielem handlowym, a później przez kuriera byli zapewniani, że umowa dotyczy dotychczasowego operatora i nowych korzystnych warunków umowy ze względu na długoletnią współpracę.

Konsumenci czują się wprowadzeni w błąd, niektórzy, zwracający się do nas z prośbą o pomoc, wręcz mówią, że czują się oszukani.

Wprowadzenie w błąd ma miejsce szczególnie wtedy, gdy przedsiębiorca ukrywa istotne dla podjęcia racjonalnej decyzji informacje, przedstawia je w sposób niejasny, niezrozumiały lub dwuznaczny.

Pomoc m.in. dotyczącą wspomnianej firmy świadczy Centrum Informacji Konsumenckiej przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, oddziały Federacji Konsumentów, Konsumenckie Centrum E-porad prowadzone przez naszą organizację, miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów oraz  infolinia konsumencka pod numerem 800 889 866.

Kwestie istotne dla konsumenta:

  1. Konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość – czyli gdy do konsumenta dzwoni operator i następnie przysyła kuriera z umową.
  2. Konsument, który twierdzi, że został wprowadzony w błąd, musi zgodnie z art. 6 Kodeksu cywilnego fakt ten udowodnić, powołując się na okoliczności towarzyszące podpisaniu umowy. W celu rozwiązania umowy należy do operatora wysłać oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu – art. 84 i 88 Kodeksu cywilnego. Konsument ma na to rok od dowiedzenia się o wprowadzeniu w błąd.
  3. Jeśli operator nie przeniósł numeru telefonu, bo nasz dotychczasowy operator to uniemożliwił, nowy operator nie może naliczyć kary umownej za przedterminowe rozwiązanie umowy promocyjnej – art. 57 ust. 6 ustawy Prawo telekomunikacyjne.
  4. Zgodnie ze stanowiskiem UKE w decyzji DDRT-WPK-621/14 (3) z dnia 16.07.2014 r. (w sprawie innego operatora telekomunikacyjnego) „numer prefix udzielony konsumentowi nie jest świadczeniem usług, dlatego opłata kary umownej również nie jest należna”.  
  5. Jeśli konsument opłacił już faktury i z treści przelewu lub polecenia zapłaty nie wynika, że nie uznaje on roszczeń operatora, ma do nich zastrzeżenia, składał reklamację od faktury i opłaca ją czasowo, to zwrot pieniędzy niestety jest prawie niemożliwy. Dlatego trzeba zadbać o jednoznaczne umieszczenie w płatności odpowiedniej z wymienionych informacji!
<< Aktualności

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij