Informacja prasowa - Kongres Konsument 2018

Postępująca cyfryzacja życia, dotycząca wielu jego sfer, często niewidoczna „gołym” okiem, to wybór konsumentów, to odpowiedź na ich potrzeby i oczekiwania, czy „epokowa” konieczność? Kto tak naprawdę tworzy cyfrowego konsumenta?

Kongres Konsument 2018, organizowany w dniach 14-15 marca 2018 roku przez Federację Konsumentów wspólnie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Senackim Zespołem do spraw Ochrony Konsumentów, odbywał się pod hasłem Kto tworzy cyfrowego konsumenta? Bo polski konsument jest cyfrowy. Tak wynika ze wszystkich zaprezentowanych na Kongresie badań. 64% z nas korzysta codziennie z Internetu, oczywiście młodsi konsumenci prawie w 100% są zanurzeni w sieci, to dla nich środowisko naturalne, ale również najstarsi systematycznie powiększają grupę internautów. Jaka jest średnia liczba urządzeń posiadanych przez użytkownika nowych technologii – smartfonów, PC lub laptopów i tabletów ? Trzy, średnio. Do czego służą nam urządzenia? Praktycznie do wszystkiego. Konsument bankuje, połowa Polaków deklaruje, że korzysta z bankowości online, kupuje, ponad 60% robi zakupy w Internecie, zamawia usługi, prowadzi życie towarzyskie, szuka informacji, rozrywki, którą częściej wyszukuje na urządzeniach mobilnych i w Internecie niż sięga po jej tradycyjne formy. Dla wielu młodych ludzi zatarła się już chyba granica realu i rzeczywistości cyfrowej. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich Polaków, zawsze część pozostanie „z boku”. Ale czy będą mogli być pozostawieni poza światem technologii cyfrowych? Czeka nas przecież przejście od papierowej do Cyfrowej Polski, wiele spraw „urzędowych” załatwiać będziemy online, a e-paragony,  renty i emerytury wpływające na konto, do którego wydana zostanie karta i wiele innych sytuacji życia codziennego? Czy to oznacza, że z jednej strony mamy do czynienia z nieuniknionymi ogromnymi zmianami społecznymi, nowymi modelami życia, z drugiej z nieuchronnym wykluczeniem? Dlaczego bardzo duża i szybko powiększająca się część społeczeństwa chce korzystać z nowych technologii, ale są grupy, które cenią sobie tradycyjne sposoby komunikacji, zakupów, obsługi i wcale źle się z tym nie czują? Jak w związku z tym zmieniają się modele biznesowe? I w końcu - kto tworzy cyfrowego konsumenta? Uczestnicy Kongresu Konsument 2018  - przedstawiciele administracji, biznesu, legislatorzy, instytucji i organizacji chroniących konsumentów - dyskutowali właśnie wokół tego pytania. Konkluzja nie jest taka prosta i jednoznaczna. Część uczestników podkreślała, że konsumenci wymuszają na biznesie nowe formy działania i nowe kanały komunikacji, bo chcą szybciej, łatwiej, taniej, wygodniej, wiecej, a odpowiedzią na to są nowe dostarczane im narzędzia, które wprost odpowiadają na ich postawy i artykułowane potrzeby. Nie jest to jednak tak oczywiste. Najprostszy przykład. Płatności zbliżeniowe, zanim stały się tak powszechne, były testowane w Polsce – przyjmą się, nie przyjmą się. Wynik przekroczył najśmielsze oczekiwania. Polscy konsumenci potraktowali tę formę płatności kartą jako super wygodną i jesteśmy absolutnymi liderami w Europie, jeżeli chodzi o liczbę transakcji zbliżeniowych. Narzędzie odpowiedziało na potrzeby konsumenta, jest szybkie i wygodne, ale w jakimś stopniu również stworzyło potrzebę posiadania karty z funkcją zbliżeniową i liczba transakcji płatniczych dzięki temu wzrosła. Tak jak różne aplikacje, inteligentne urządzenia są wygodne, ale czy są odpowiedzią na oczekiwania konsumenta, czy kreują dopiero jego potrzeby? Na pewno cyfrowe technologie generują obawy u konsumentów dotyczące prywatności i ochrony danych osobowych, choć i w tym przypadku zasadniczo mniej boimy się płacić w Internecie czy nieuczciwego wykorzystania naszych danych niż wskazują wyniki badań w innych krajach UE. A jak pozytywnie reagujemy na obecność robotów i sztucznej inteligencji w naszym życiu!

Czyli wraz z nowymi technologiami czeka nas nieuchronnie cyfrowa rzeczywistość? Czy cyfryzacja życia to jeszcze wybór konsumenta czy już konieczność? Kongres pokazał, że chyba jednak konieczność i dlatego trzeba dołożyć starań, by wraz ze zmieniającym się światem konsument miał zagwarantowany odpowiedni poziom ochrony.

<< Dla mediów

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij