Usługi hotelarskie
Hotelarz odpowiada za utratę lub uszkodzenie rzeczy gości i nie może on zwolnić się od tej odpowiedzialności, nawet jeśli taki zapis umieści w umowie lub regulaminie.
Rodzaje obiektów hotelarskich (wg. Ustawy o usługach turystycznych):
1) hotele – obiekty posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczące szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów,
2) motele – hotele położone przy drogach, zapewniające możliwość korzystania z usług motoryzacyjnych i dysponujące parkingiem,
3) pensjonaty – obiekty posiadające co najmniej 7 pokoi, oferujące całodzienne wyżywienie,
4) kempingi – obiekty strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach i przyczepach samochodowych, domkach turystycznych oraz przyrządzanie posiłków i parkowanie samochodów,
5) domy wycieczkowe – obiekty posiadające co najmniej 30 miejsc noclegowych, świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów, za to oferujące warunki umożliwiające klientom samoobsługę.
6) schroniska młodzieżowe – obiekty przeznaczone do indywidualnej i grupowej turystyki młodzieżowej, dostosowane do samoobsługi klientów,
7) schroniska – obiekty zlokalizowane poza obszarami zabudowanymi, przy szlakach turystycznych, świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów,
8) pola biwakowe – obiekty nie strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach.
Kategorie
1) hotele, motele i pensjonaty – pięć kategorii oznaczonych gwiazdkami,
2) kempingi – cztery kategorie oznaczone gwiazdkami,
3) domy wycieczkowe i schroniska młodzieżowe – trzy kategorie oznaczone cyframi rzymskimi.
Na zewnątrz obiektu hotelarskiego musi być umieszczona:
- tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu,
- informacja o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych.
Ponadto wewnątrz obiektu, ale na widocznym miejscu musi być umieszczona:
- nazwa przedsiębiorstwa (lub imię i nazwisko) oraz adres,
- informacja o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami, pełny cennik usług musi być udostępniony na nasze żądanie. Odpowiedzialność hotelarza.
Hotelarz odpowiada za utratę lub uszkodzenie rzeczy gości i nie może on zwolnić się od tej odpowiedzialności, nawet jeśli taki zapis umieści w umowie lub regulaminie.
Są tylko trzy sytuacje (zapisane w Kodeksie cywilnym), w których nie możemy domagać się od hotelarza odszkodowania za nasze rzeczy:
- utrata lub uszkodzenie powstało wskutek działania siły wyższej, niezależnej od woli hotelarza, który nie mógł przewidzieć ani przeciwdziałać takiemu wydarzeniu,
- szkoda lub utrata jest wynikiem tylko i wyłącznie naszego zawinionego działania,
- szkoda lub utrata nastąpiły wyłącznie z winy naszego gościa.
Hotelarz odpowiada za utratę lub uszkodzenie naszych rzeczy do wysokości:
- stukrotnej ceny doby hotelowej, w przypadku kilku rzeczy,
- pięćdziesięciokrotnej ceny doby hotelowej w przypadku jednej rzeczy. Reklamacja usług hotelarskich.
Jeżeli nie jesteś zadowolony z poziomu usług świadczonych w hotelu lub są one niezgodne z kategorią hotelu możesz domagać się odszkodowania za poniesione przez Ciebie straty. Ale pamiętaj, że poniesiona przez Ciebie szkoda musi być wymierna i musisz udowodnić, że faktycznie zaistniała. Najlepiej od razu w chwili płacenia za rachunek negocjuj odpowiednie obniżenie ceny. Jeśli mieszkałeś w hotelu rekomendowanym przez Polskie Zrzeszenie Hoteli, możesz również skorzystać z ich pomocy podczas reklamacji usług hotelowych.
Listę rekomendowanych hoteli możesz znaleźć w internecie. Rekomendacja obejmuje bardzo wiele elementów istotnych dla konsumenta i jest gwarancją, że będziemy zadowoleni z usług oferowanych przez hotel.
<< Usługi turystyczne