Co to jest umowa na odległość

Przepisy stanowią, że jest to umowa zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Mówiąc prostym językiem, to po prostu umowy zawarte przez internet, za pomocą listu, katalogu, e-maila, telefonu. Najczęściej spotykamy się z zakupami w sklepie internetowym. Ale są to także umowy z telekomami czy telewizją kablową.

Gdy chcemy dokonać zakupów na odległość sprawa jest prosta – wybieramy sklep w internecie lub dzwonimy do wybranego sklepu (np. aby zamówić pizzę).

Jeżeli to sklep dzwoni do nas, musi posiadać wcześniejszą zgodę na taki kontakt. Poza tym nasze „tak” powiedziane przez telefon musi zostać potwierdzone. Sprzedawca rzeczy lub usługi musi przysłać warunki umowy na trwałym nośniku (na piśmie lub e-mailem). Dopiero wówczas, gdy potwierdzimy nasze „tak” na trwałym nośniku, umowa zostanie zawarta.

A zatem prawo chroni nas przed przypadkową i nie do końca świadomie wyrażoną zgodą. Wyobraźmy sobie – jesteśmy na zakupach przedświątecznych w hipermarkecie. Jest głośno, a my jesteśmy skupieni na szukaniu soli. Czy w takich warunkach można zawrzeć korzystną umowę przez telefon?

Czasami składając zamówienie na stronie internetowej sklepu, wybierając tzw. odbiór osobisty, nie zawieramy umowy sprzedaży. Dokonujemy jedynie „rezerwacji” rzeczy. Tu warto sprawdzić w regulaminie, jaki skutek ma złożenie zamówienia. Od tego będzie zależało, czy umowa będzie zawarta na odległość. A to będzie decydowało, czy przysługuje nam prawo do odstąpienia od umowy. 

<< Zakupy w Internecie

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij