Chargeback - dodatkowe zabezpieczenie dla osób płacących kartą płatniczą
Jeżeli zapłata za usługę lub towar została dokonana za pomocą karty kredytowej lub płatniczej istnieje możliwość dochodzenia zwrotu pieniędzy za pośrednictwem procedury chargeback (obciążenie zwrotne). W ramach tej procedury dochodzi do zwrotu pieniędzy z konta usługodawcy lub sprzedawcy na konto posiadacza karty. Sytuacje, w których można skorzystać z chargebacku są opisane w regulacjach międzynarodowych organizacji płatniczych VISA i Mastercard. Przykładowo, zgodnie z regulacjami VISA jedną z podstaw do skorzystania z procedury chargeback ma miejsce, gdy posiadacz karty nie otrzymał usługi lub dobra, za które została uprzednio dokonana zapłata (np. odwołany wyjazd wypoczynkowy w skutek upadłości biura turystycznego).
Aby wszcząć procedurę chargeback należy zwrócić się pisemnie do banku-wystawcy karty. Bank w imieniu konsumenta przeprowadzi stosowne postępowanie, które, o ile zostanie stwierdzona podstawa do skorzystania z chargeback, zakończy się zwrotem gotówki na konto posiadacza karty. Należy mieć na uwadze, iż procedura odzyskania pieniędzy poprzez chargeback może rozciągnąć się w czasie, jednak pomimo tego stanowi ona skuteczną drogę dochodzenia zwrotu pieniędzy od nieuczciwego lub niewypłacalnego przedsiębiorcy.
<< Usługi finansowe