Amortyzacja części samochodowych

Jesteś poszkodowany w wypadku komunikacyjnym, a ubezpieczyciel zaniża kwotę należnego odszkodowania z polisy OC sprawcy? Cena części niezbędnych do naprawy została „objęta” amortyzacją ? Na co zwrócić uwagę i czy ze wszystkimi decyzjami zakładu ubezpieczeń należy się godzić?

Z powyższym dylematem spotkał się konsument, który poprosił nasze stowarzyszenie o pomoc. W wyniku wypadku, do którego doszło nie z jego winy, jego pojazd został uszkodzony. Do pokrycia kosztów naprawy zobowiązał się ubezpieczyciel sprawcy. W trakcie wyceny zaniżył on jednak kwotę przyznanego odszkodowania, naliczając tzw. amortyzację. Swoją decyzję ubezpieczyciel tłumaczył tym, że gdyby amortyzacji nie zastosowano, wówczas konsument mógłby się wzbogacić kosztem przedsiębiorcy, który szkodę likwidował. W kilkuletnim samochodzie zamontowanie nowych części - według ubezpieczyciela – podnosi wartość auta, dlatego zmniejsza odszkodowanie o różnicę między ceną nowych części zamiennych, a zużytych w „starym” samochodzie. Z taką wykładnią nie zgodził się ani poszkodowany, ani występująca w jego sprawie Federacja Konsumentów.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami zakład ubezpieczeń likwidujący szkodę nie może zaniżać wysokości odszkodowania. Takie działania, co potwierdził również Sąd Najwyższy,  są sprzeczne z obowiązującą zasadą pełnej kompensacji szkody. Oznacza to także, że ubezpieczyciel jest zobowiązany do zwrotu wszystkich celowych kosztów przywrócenia pojazdu do stanu poprzedniego. Poszkodowany jest dodatkowo uprawniony do wykonania naprawy w warsztacie wybranym przez siebie, a nie wskazanym przez ubezpieczyciela.

Jeśli ubezpieczyciele nadal będą zaniżali wysokość przyznawanego konsumentom odszkodowania, wówczas Ci ostatni będą mogli dochodzić swoich praw z pomocą Federacji Konsumentów albo Rzecznika Finansowego. Każda z tych instytucji jest uprawniona do sporządzenia pisemnego wystąpienia do przedsiębiorcy, a jeśli nie przyniesie ono spodziewanego rezultatu – do sporządzenia pozwu i skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.

Pamiętajmy również o tym, że przysługuje nam prawo żądania od ubezpieczyciela  sprawcy szkody, zwrotu kosztów pojazdu zastępczego na tzw. czas technologicznej naprawy  uszkodzonego auta.

Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji , finansowanego z Funduszy EOG.

<< Ubezpieczenia