Co to jest rękojmia - czym jest wada?

Rękojmia za wady to odpowiedzialność sprzedawcy względem kupującego w sytuacji, gdy sprzedany produkt ma wadę fizyczną lub prawną. Na podstawie przepisów o rękojmi (zawartych w Kodeksie cywilnym) to sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wady, nie ma znaczenia kto jest producentem czy importerem produktu.

Zakup prezentu dla bliskich to nie tylko świąteczna tradycja to także… umowa -  dość precyzyjnie określana przez polskie przepisy. Umowa pomiędzy konsumentem a sprzedawcą. Każdy sprzedany nam produkt powinien być zgodny z umową, a jeśli nie jest – to znaczy, że jest obarczony wadą.

Kupiony produkt jest niezgodny z umową (wada fizyczna), jeżeli:
- nie ma właściwości, które po prostu powinien mieć, np. kubek termiczny musi zarówno nie przeciekać jak i utrzymywać temperaturę, energooszczędna zamrażarka musi nie tylko mrozić ale tez faktycznie zużywać mało energii elektrycznej,

- nie ma właściwości o których istnieniu zapewniał sprzedawca, a nawet przedstawiał nam próbkę lub wzór, np. częstował gorącą kawą z kubka termicznego, choć upłynęło od jej nalania już 8 godzin,
- nie nadaje się do celu, o którym poinformowaliśmy sprzedawcę w chwili zakupu, a sprzedawca nie sprostował naszych wyobrażeń, np. że wykorzystując nawigację samochodową zamierzamy pilotować samolot turystyczny,
- został nam wydany w stanie niezupełnym, np. nie otrzymaliśmy kabla lub ładowarki do zestawu nawigacyjnego.

Pamiętajmy, że nieprawidłowo napisana instrukcja obsługi dołączona do produktu - to też jego wada.

Wada prawna – to sytuacja gdy zakupiony przez nas produkt:
- jest własnością osoby trzeciej – bo np. pochodzi z kradzieży;
- jest obciążony prawem osoby trzeciej – np. nieruchomość jest obciążona prawem dożywocia;
- cechuje się ograniczeniami w korzystaniu lub rozporządzaniu nim w wyniku decyzji lub orzeczenia właściwego organu – np. został zabezpieczony w postępowaniu sądowym jako dowód w sprawie.

Również w powyższych sytuacjach należy reklamować produkt u sprzedawcy.

Sprzedawca nie może w umowie zawartej z nami napisać, że nie będzie odpowiadał za towar bądź w jakikolwiek sposób tę odpowiedzialność ograniczyć.
Ale ustawodawca przewidział jedną okoliczność, w której sprzedawca nie odpowiada za wadę produktu – to przypadek gdy kupujemy przeceniony, wadliwy towar. Ale po pierwsze musimy wiedzieć jaką konkretnie ma wadę, po drugie sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności tylko za tą jedną wadę - jeśli ujawnią się inne - możemy je reklamować tak jak w przypadku produktu pełnowartościowego. 

 

 

 

<< Rękojmia, jak korzystać

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij