ABC konsumenta - sprzedaż na odległość
Czy kupując w sklepie internetowym lub zamawiając produkt z katalogu, mamy takie same prawa jak w sklepie tradycyjnym?
Tak, dokonując zakupów na odległość, mamy takie same prawa jak przy zwykłym zakupie, a wręcz są one silniejsze z uwagi na brak osobistego kontaktu ze sprzedawcą (a także z produktem!).
Czy możemy zrezygnować z zakupu w domu wysyłkowym lub sklepie internetowym?
Tak, możemy zrezygnować z zakupu dokonanego na odległość, czyli odstąpić od umowy w terminie 10 dni. Należy jednak pamiętać o pewnych wyjątkach. Przepisy, o których piszemy w tej ulotce, w ogóle nie dotyczą inwestycji kapitałowych, ubezpieczeń, usług bankowych, aukcji internetowych, nieruchomości.
Te umowy rządzą się odrębnymi przepisami.
Ponadto nie można zrezygnować w ciągu 10 dni z:
• umowy dotyczącej turystyki, zakwaterowania, transportu, rozrywki, gastronomii;
• z usługi rozpoczętej za naszą zgodą przed upływem 10 dni;
• z zakupionych kaset video, audio, programów komputerowych po usunięciu ich oryginalnego opakowania;
• z produktu lub usługi wykonanej według indywidualnego zamówienia;
• z produktu, który ulega szybkiemu zepsuciu;
• z prenumeraty prasy;
• z usług w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych.
Kto ponosi koszty odesłania produktu?
Koszty odesłania towaru ponosi konsument, chyba że nie jest to zwrot rzeczy, a jej reklamacja. Jeżeli zostaje ona uznana, przedsiębiorca ma obowiązek zwrotu kosztów przesyłki towaru.
W jakim czasie powinniśmy otrzymać zwrot pieniędzy?
Sprzedawca musi zwrócić pieniądze nie później niż w terminie 14 dni od daty otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W takim samym terminie należy odesłać towar.
Jak zrezygnować z zakupu?
Odpowiednie oświadczenie należy złożyć na piśmie (!) i przesłać je listem poleconym (z potwierdzeniem odbioru) na adres ?rmy najpóźniej dziesiątego dnia od daty zawarcia umowy o wykonanie usługi (ale przed rozpoczęciem jej wykonywania) bądź daty otrzymania zamówionego towaru. BC konsumenta
Czy możemy reklamować produkt zakupiony w Internecie lub z katalogu?
Towary zakupione na odległość reklamujemy na takich samych zasadach, jak rzeczy zakupione w zwykłym sklepie, z tym wyjątkiem, że dla celów dowodowych warto przesyłać pisma reklamacyjne także oddzielnym listem poleconym. O przysługujących nam prawach w przypadku reklamacji można przeczytać w „ABC konsumenta. Co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji”.
Czy musimy płacić za paczkę, której nie zamawialiśmy?
Za towar, którego nie zamawialiśmy, nie mamy obowiązku płacić. Przesłanie niezamówionego towaru następuje na koszt i ryzyko przedsiębiorcy. Warto jednak upewnić się, czy rzeczywiście nie złożyliśmy zamówienia... czasem nie pamiętamy, że wypełniliśmy kupon w gazecie, dołączony np. do krzyżówki.
Czy oferta, że „Wygrałeś 100 000 zł” jest prawdziwa?
Takie oferty z reguły są próbą przestępczego wyłudzenia pieniędzy, szczególnie gdy wiążą się one na wstępie z koniecznością poniesienia pewnych kosztów (zapłata „kosztów administracyjnych”, zadzwonienie pod numer 0-701... ). Przed skorzystaniem z takiej „okazji” proponujemy skontaktować się z Federacją Konsumentów.
Podstawa prawna:
Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z dnia 2 marca 2000 r. (DzU z 2000 r. Nr 22, poz. 271)
Niniejszy dokument został opublikowany dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej. Za treść dokumentu odpowiada Federacja Konsumentów, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają w żadnym razie oficjalnego stanowiska Unii Europejskiej.
<< Sprzedaż przed 25.12.2014 r. (archiwum)