Federacja Konsumentów w UE
Dlaczego aktywny udział konsumentów w renowacji domów ma kluczowe znaczenie?
Opublikowano: 2021-12-03 15:47
czytaj więcej >>
Roaming - Rozszerzenie unijnych przepisów.
Opublikowano: 2021-12-01 14:08
czytaj więcej >>
Skarga w sprawie TikTok
Opublikowano: 2021-11-09 14:13
czytaj więcej >>
Federacja Konsumentów w UE
Opublikowano: 2021-10-20 10:50
Jesteśmy tam gdzie należy bronić interesów konsumenta.
Także w Brukseli. Wszystkie przepisy, regulacje, standardy które są wypracowywane w ramach Unii Europejskiej, a mają związek z ochroną konsumenta, są konsultowane z organizacjami konsumenckimi.
45 niezależnych organizacji konsumenckich z 32 krajów zrzeszonych jest w grupie parasolowej: BEUC.
Głównym zadaniem BEUC jest reprezentowanie ich przed instytucjami UE i obrona interesów europejskich konsumentów. Akronim pochodzi od francuskiej nazwy „Bureau Européen des Unions de Consommateurs”. Codzienna praca BEUC to dbanie i zabieganie aby decyzje podejmowane przez UE poprawiały jakość życia konsumentów. Zakres merytoryczny, to: konkurencja, prawa konsumentów, prawa cyfrowe, energia, dochodzenie roszczeń i egzekwowanie prawa, usługi finansowe, żywność, zdrowie, bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój i polityka handlowa.
Federacja Konsumentów też jest członkiem BEUC a w bieżącym roku nasz udział w pracach organizacji jest znacznie łatwiejszy, nasza składka członkowska została sfinansowana przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030.
Polityka konsumencka przez dziesięciolecia mierzyła się z coraz to nowymi problemami. Niektóre pozostają do dziś nierozwiązane: niesprawiedliwe traktowanie, praktyki wprowadzające w błąd, produkty niespełniające oczekiwań lub niebezpieczne. Pojawiły się również nowe wyzwania: kryzys klimatyczny, czy rozwój sztucznej inteligencji. Aby sprostać tym wyzwaniom i poprawić jakość życia obecnych i przyszłych pokoleń, niezbędna jest dobrze przemyślana polityka UE uwzględniająca praktyczne aspekty, potrzeby i możliwości konsumentów we wszystkich państwach członkowskich.
Członkostwo w organizacji BEUC to dla Federacji Konsumentów:
- Źródło wiedzy o problematyce konsumenckiej, bezpłatny dostęp do opracowań, raportów, publikacji, badań prowadzonych na poziomie europejskim przez sam BEUC jak i w poszczególnych państwach przez organizacje członkowskie. To także dostęp do wiedzy o rynku, wymiana doświadczeń i wiedzy, system wzajemnego informowania się o zjawiskach rynkowych, w tym także o działaniach nieuczciwych. To wreszcie współpraca przy wypracowaniu najlepszych, efektywnych metod pracy i przeciwdziałania zjawiskom negatywnym. Jak również możliwość podejmowania wspólnych lub adaptowanych rozwiązań, jak np. reprezentacja konsumentów w pozwach grupowych (diesel gate) lub prowadzenie kampanii grupowej zmiany sprzedawcy prądu.
- Możliwość reprezentowania interesów polskich konsumentów w trakcie podejmowania decyzji na poziomie Unii Europejskiej. Przepisy, które dotyczą konsumentów są na poziomie UE każdorazowo dyskutowane właśnie z BEUC, a organizacje członkowskie każdorazowo przedstawiają opinie jak proponowane rozwiązania wpłyną na sytuację konsumentów, przy uwzględnieniu specyfiki krajowej. Nasz wkład widoczny jest w procesie konsultacyjnym oraz w oficjalnych stanowiskach BEUC.