Raport - Dochodzenie roszczeń konsumenckich w Polsce oraz stan egzekwowania praw w tym obszarze

Przedstawiamy najnowszy raport „Dochodzenie roszczeń konsumenckich w Polsce oraz stan egzekwowania praw w tym obszarze” w wersji polskiej i angielskiej autorstwa: Stowarzyszenie Ochrony Konsumentów Aquila, Federacja Konsumentów, Uniwersytet SWPS i Stowarzyszenie Euro-Concret.

Na 200 stronach raportu przyglądamy się temu co w trawie piszczy, czyli jak wygląda w Polsce system ochrony konsumentów i jak działa w praktyce.

Już teraz widzimy, że:

  1. wielość przepisów rozsianych po różnych aktach prawnych, trudnych do zrozumienia. Choć regulacje te dają wszechstronną ochronę i zasługują na pozytywną ocenę, to w niektórych obszarach wymagają uzupełnień i doprecyzowania. Należy nadać priorytet skutecznemu stosowaniu istniejących przepisów, gdyż w tym obszarze istnieją znaczące deficyty,
  2. nie mamy „systemu ochrony konsumentów” sensu strico. Choć funkcjonuje wiele podmiotów, to brak jest relacji między nimi, zasad współpracy i koordynacji działań. Od lat nie ma polityki konsumenckiej i jej priorytetów,
  3. każda z przeanalizowanych instytucji boryka się z różnymi trudnościami i wyzwaniami. Również potencjał poszczególnych instytucji nie jest w pełni wykorzystany,
  4. świadomość prawna konsumentów jest na niepokojącym poziomie. Choć dość dobrze radzimy sobie z zakupami on-line i podstawowymi prawami konsumenckimi, to przy kwestiach bardziej szczegółowych i sposobach egzekwowania prawa jest już znacząco gorzej. Słaba jest znajomość instytucji oraz wiedza obiektywna, zaskakująco ostrożnie sami oceniamy poziom swojej wiedzy.
  5. aż 69% badanych doświadczyło co najmniej jednej problematycznej sytuacji konsumenckiej w ciągu ostatnich 2 lat. Tylko 60% osób doświadczających problemów podjęło jakiekolwiek działania, a 40% pozostało całkowicie biernych wobec naruszeń swoich praw!
  6. zdecydowanie brakuje mądrej, regularnej i systematycznej edukacji konsumenckiej różnych grup wiekowych oraz inicjatyw systemowych ze strony instytucji państwowych.

Zapraszamy do lektury, kontaktu i wymiany pomysłów na lepszy system.

​​ Dochodzenie roszczeń konsumenckich w Polsce - Raport
​​ Pursuing consumer claims in Poland - Report

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij