Jeżeli zapłata za usługę lub towar została dokonana za pomocą karty kredytowej lub płatniczej istnieje możliwość dochodzenia zwrotu pieniędzy za pośrednictwem procedury chargeback (obciążenie zwrotne). W ramach tej procedury dochodzi do zwrotu pieniędzy z konta usługodawcy lub sprzedawcy na konto posiadacza karty. Sytuacje, w których można skorzystać z chargebacku są opisane w regulacjach międzynarodowych organizacji płatniczych VISA i Mastercard. Przykładowo, zgodnie z regulacjami VISA jedną z podstaw do skorzystania z procedury chargeback ma miejsce, gdy posiadacz karty nie otrzymał usługi lub dobra, za które została uprzednio dokonana zapłata (np. odwołany wyjazd wypoczynkowy w skutek upadłości biura turystycznego).
Aby wszcząć procedurę chargeback należy zwrócić się pisemnie do banku-wystawcy karty. Bank w imieniu konsumenta przeprowadzi stosowne postępowanie, które, o ile zostanie stwierdzona podstawa do skorzystania z chargeback, zakończy się zwrotem gotówki na konto posiadacza karty. Należy mieć na uwadze, iż procedura odzyskania pieniędzy poprzez chargeback może rozciągnąć się w czasie, jednak pomimo tego stanowi ona skuteczną drogę dochodzenia zwrotu pieniędzy od nieuczciwego lub niewypłacalnego przedsiębiorcy.