Federacja Konsumentów w odpowiedzi na zapytania konsumentów – odbiorców energii elektrycznej - informuje, iż bonifikata za niedostarczoną energię elektryczną należy się bez względu na przyczynę tego zdarzenia. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną - § 37a:
Za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy końcowemu przysługuje bonifikata w wysokości pięciokrotności ceny energii elektrycznej, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 18 lit. b ustawy, za okres, w którym wystąpiła przerwa w dostarczaniu tej energii; ilość niedostarczonej energii elektrycznej w dniu, w którym miała miejsce przerwa w jej dostarczaniu, ustala się na podstawie poboru tej energii w odpowiednim dniu poprzedniego tygodnia, z uwzględnieniem czasu dopuszczalnych przerw określonych w umowie lub odrębnych przepisach.
Dodatkowo konsumenci mogą ubiegać się o odszkodowanie za szkody powstałe w wyniku braku prądu. Należy oprzeć takie roszczenie na przepisach Kodeksu cywilnego. Konsument powinien wykazać szkodę (udokumentować ją) a także określić jej wysokość i wystąpić z roszczeniem do przedsiębiorstwa energetycznego.
Podobne stanowisko w sprawie bonifikat zajął Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Treść stanowiska można znaleźć pod linkiem: