Ważne jest, aby konsument był świadomy i krytyczny wobec reklam, szukając rzetelnych źródeł informacji o produkcie lub usłudze.

To zdanie jest doskonałym podsumowaniem konkursu wiedzy, jaki przeprowadziliśmy w ramach projekt „Kształt rynku zależy od konsumenta”, dofinansowanego z budżetu Województwa Mazowieckiego.

I jest to jedna z odpowiedzi udzielonych przez naszych laureatów  na pytanie otwarte  Czy reklamy produktów / usług pokazujące pozytywny wpływ produktu, usługi lub firmy na środowisko naturalne mogą być pomocne dla konsumenta? Pozwalają poznać proekologiczne działania firmy czy może wprowadzają konsumenta w błąd? A może są po prostu ciekawe lub irytujące.

Przygotowane przez nas pytania konkursowe nie były wprost sprawdzianem wiedzy, każde z nich kierowało uczestnika do poznania konkretnych obszarów przepisów i regulacji konsumenckich, szukania rzetelnych źródeł informacji, analizy pozyskanych informacji. Wybierając ostatecznie produkt i usługę kierujemy się oczywiście różnymi czynnikami, kupujemy „na skróty” lub z braku czasu, chęci czy wprost lenistwa kierujemy się ….. niczym.  

Jako Federacja Konsumentów spotykamy się z konsumentami, którzy dokonali nietrafionego zakupu, podpisali niekorzystną umowę, mają problem z wyegzekwowaniem swoich roszczeń. Z doświadczenia wiemy, że nie ma nic bardziej szkodliwego niż błędne przekonanie konsumenta  o znajomości otoczenia prawnego i regulacyjnego rynku konsumenckiego.

Regulacje na rynku konsumenckim służą nie tylko konsumentom, są bazą dla działania firm, przeciwdziałają aktywnością nierzetelnym, nieetycznym, zarówno w kontaktach z konsumentem jak i pomiędzy przedsiębiorstwami.

Stąd tak ważne jest aby przepisy znali zarówno konsumenci jak i przedsiębiorcy i aby to spojrzenie na stałe już zagościło w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości.

Reklamy produktów lub usług pokazujących pozytywny wpływ na środowisko mogą być pomocne, tylko i wyłącznie jeśli są oparte na rzeczywistych działaniach proekologicznych. Jednakże, w dzisiejszych czasach jest to bardzo rozległy temat, ponieważ ilość firm które działają w sposób ekologiczny jest śladowa. Bardzo często reklamy te stanowią chwyt marketingowy, są mylące oraz wprowadzają nas w błąd co przyczynia się w większości do irytacji klienta. Istotną rzeczą stanowi tutaj rzetelność reklam tzn. badania oraz udokumentowane dowody proekologiczne.

 

… istnieje ryzyko, że nieuczciwe reklamy zielonego mycia mózgu lub "greenwashing" wprowadzają konsumentów w błąd, np. gdy firma nie podejmuje rzeczywistych działań na rzecz ochrony środowiska. Ważne jest, aby takie reklamy były regulowane i sprawdzane przez odpowiednie organy, aby zapewnić ich wiarygodność i uniknąć dezinformacji konsumentów. Ciekawość i kreatywność w reklamach mogą zainteresować klientów, ale zawsze powinny iść w parze z uczciwością informacji.

 

Reklamy produktów/usług pokazujące pozytywny wpływ produktu, usługi lub firmy na środowisko naturalne mogą być zarówno pomocne, jak i wprowadzające w błąd, w zależności od treści i intencji reklamodawcy. Wartościowe reklamy, które rzeczywiście promują ekologiczne działania firmy, mogą dostarczyć konsumentom informacji i zachęcić ich do wyboru bardziej zrównoważonych produktów i usług. Jednak niektóre reklamy mogą być jedynie próbą "zielonego prania" firmy, wprowadzając konsumentów w błąd co do rzeczywistego wpływu na środowisko. Dlatego ważne jest, aby konsumentom udostępniać dokładne informacje i transparentne dane na temat działań proekologicznych. Przykładem pozytywnej reklamy może być kampania promująca produkty opakowane w materiały biodegradowalne lub firmy informujące o swoich inicjatywach związanych z redukcją emisji CO2. Przykładem reklamy wprowadzającej w błąd może być firma, która mówi o swoich "ekologicznych" produktach, ale nie dostarcza żadnych dowodów ani konkretnych działań proekologicznych.

Powyższe wypowiedzi laureatów konkursu dobitnie pokazują o czym powinni bezwzględnie pamiętać przedsiębiorcy w pracy nad kampanią reklamową oraz legislatorzy, którzy aktualnie mierzą się z wyzwaniem jak skutecznie przeciwdziałać zjawisku green washingu a jednocześnie zapewnić konsumentom realizuję ich prawa do bycia rzetelnie poinformowanym.

A sami konsumenci powinni pamiętać o tym, co także podkreślali laureaci:  Reklama jest bardzo ważna. Bo ty możesz dowiedzieć się o tym produkcie. Ale reklama mówi tylko o plusach produktów.

Laureatom konkursu jeszcze raz serdecznie gratulujemy. Dziękujemy, że podzielili się swoimi spostrzeżeniami. A tych, którzy właśnie podjęli decyzję, że chcieliby wiedzieć więcej zapraszamy do zapoznania się z głównymi tezami, które przygotowaliśmy na potrzeby panelu „Kształt rynku zależy od konsumenta” .

Zielony ład - wyzwanie dla przedsiębiorcy i konsumenta 

Regulacje konsumenckiw - wyzwanie czy dobrodziejstwo rynku? 

 

Projket został zrealizowany w ramach zadania publicznego pod nazwą „Kształt rynku zależy od konsumenta” i jest dofinansowany z budżetu Województwa Mazowieckiego.


infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij