Drodzy Konsumenci,
Po krótkiej przerwie 15 marca 2019 roku – w Światowy Dzień Praw Konsumenta – wznawiamy naszą pracę poradniczą i pomoc prawną na rzecz konsumentów. Nasi doradcy znów będą służyć swoim doświadczeniem w oddziałach FK. Do Twojego problemu podejdziemy ze zrozumieniem i profesjonalnie, a przede wszystkim skutecznie go rozwiążemy. Wyegzekwowanie Twoich praw jest dla nas ważne, nie tylko poprawi Twoją sytuację, ale także przyczyni się do pozytywnych zmian na rynku.
Ale … poradnictwo prawne i konsumenckie, którym służyliśmy Wam dotąd, nie będzie już finansowane z budżetu państwa. Decyzję taką podjął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ku naszemu ogromnemu zdumieniu i rozczarowaniu.
Jednak liczba osób, które codziennie proszą Federację Konsumentów o pomoc, jest dla nas ważniejsza niż opinia urzędów. Federacja Konsumentów istnieje dla konsumentów, nie dla urzędów.
Poradnictwo FK było finansowane przez ostatnich 20 lat. W ubiegłych latach udzielaliśmy w skali kraju co roku ok. 65 000 porad w ponad 30 Oddziałach FK. Pomagaliśmy w pisaniu reklamacji i pism procesowych, wysyłaliśmy do krnąbrnych przedsiębiorców interwencje w Waszych sprawach. Jednak UOKiK nie widzi potrzeby kontynuowania tego projektu.
Niestety zaistniała sytuacja zmusza nas do wprowadzenia odpłatności za świadczone doradztwo i pomoc prawną. Ekonomia jest nieubłagana. Koszt podstawowej porady prawnej ustaliliśmy na 25 zł. Staraliśmy się, aby była to kwota niewygórowana i dostępna dla wszystkich, którzy potrzebują naszego wsparcia. Niemniej zdajemy sobie sprawę, że nawet taka kwota może być obciążeniem dla niektórych z Was. Będziemy więc proponować samorządom lokalnym w Waszym mieście, gminie, powiecie, aby sfinansowały koszt porad udzielanych osobom najbardziej potrzebującym.
Jeśli będziesz domagał się swoich praw (a my Ci w tym pomożemy), konsumenci w Polsce staną się faktycznym równorzędnym partnerem na rynku.