Coraz częściej latamy. Dlatego warto wiedzieć, jakie prawa przysługują pasażerom, gdy zdarzy się, że lot zostanie odwołany lub opóźniony.
W przypadku odwołania, opóźnienia lub nieprzyjęcia na pokład samolotu zastosowanie ma rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., które określa prawa pasażera w ruchu lotniczym. Odszkodowanie na podstawie tego rozporządzenia przysługuje Ci, jeżeli:
Wysokość odszkodowania reguluje art. 7 wyżej wspomnianego rozporządzenia. Zależy ona od długości trasy i kształtuje się następująco:
Żeby skutecznie dochodzić odszkodowania, należy skierować do linii lotniczych pisemną reklamację, przesłaną listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub - jeśli okaże się to niemożliwe - za pomocą faksu lub poczty elektronicznej, powołując się na wskazane rozporządzenie 261/2004 i opisując zaistniałą sytuację. W skardze trzeba również wskazać, czego żądamy od linii lotniczych. Należy zatem żądać odszkodowania i określić jego kwotę.
W sytuacji, gdy odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca lub nie nadejdzie w ciągu 30 dni, najlepszym rozwiązaniem będzie złożenie skargi do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Prezes ULC jest organem czuwającym nad przestrzeganiem rozporządzenia 261/2004 na terytorium RP. Formularz skargi znajdziemy na stronie internetowej ULC. Postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej, w której jest określony zakres naruszenia i termin jego usunięcia przez linie lotnicze.
Federacja Konsumentów pomaga, doradza i informuje w kwestiach związanych z prawami pasażerów korzystających z przewozów lotniczych. Warto znać swoje prawa i nie zapominać o nich nawet w sytuacjach przedświątecznego zamieszania!