Rękojmia - czego może żądać konsument

Jeśli w towarze ujawniła się wada, konsument może:

- żądać wymiany towaru na nowy,
- żądać usunięcia wady, np. poprzez naprawę towaru,
- obniżyć  cenę - należy przy tym wskazać, o ile ją obniżamy,
- odstąpić od umowy sprzedaży i zażądać zwrotu ceny.

Konsument może zażądać w piśmie reklamacyjnym każdego z wyżej wymienionych rozwiązań. Jednak … pod pewnymi warunkami i z pewnymi zastrzeżeniami:

- wymiana produktu na nowy – sprzedawca może nam odmówić, jeśli jest to opcja niemożliwa do zrealizowania, np. nie ma już w sprzedaży naszego produktu, lub wymaga nadmiernych kosztów, np. naprawy wymaga tylko jeden i w dodatku tani element produktu;
- usunięcie wady – tu sytuacja przedstawia się podobnie, sprzedawca może odmówić, gdy naprawa jest niemożliwa, np. zaprzestano produkcji części zamiennych, lub wymaga nadmiernych kosztów, np. naprawa będzie droższa niż zakupiony towar;
- obniżenie ceny – konsument musi określić kwotę, o która cena ma być obniżona, obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady. Sprzedawca natomiast może, po uprzednim powiadomieniu konsumenta, zaproponować niezwłoczne usunięcie wady lub wymianę;
- odstąpienie od umowy – od umowy konsument może odstąpić tylko wtedy, gdy wada ma charakter istotny. Istotność wady rozpatrujemy, biorąc pod uwagę także kryteria subiektywne, może to być nawet kolor, np. tapety, jeśli to on był jedną z decydujących dla konsumenta cech przesądzającym o zakupie. Również w tym przypadku sprzedawca może, po uprzednim powiadomieniu konsumenta, zaproponować niezwłoczną naprawę lub wymianę.

Jeżeli odstąpimy od umowy, sprzedawca może jednokrotnie zablokować to żądanie, niezwłocznie usuwając wadę lub wymieniając rzecz. Ale tylko jeden raz. Przy drugiej reklamacji, gdy wada jest istotna, nasze żądanie zwrotu pieniędzy jest ostateczne. Nie musi to być ta sama wada.

Sprzedawca zwraca kwotę pieniędzy, jaką otrzymał. Ewentualny spadek ceny tego typu produktów lub wartości towaru w związku z jego użytkowaniem nie ma tu znaczenia.

Jeżeli nasze żądanie zwrotu pieniędzy jest zasadne, sprzedawca nie może bez naszej zgody zwrócić pieniędzy na kartę podarunkową lub bon. Nie może też zmusić do wyboru innej rzeczy ze sklepu w tej samej cenie.

Wybór pomiędzy usunięciem wady a wymianą należy do konsumenta, z zastrzeżeniami przytoczonymi wyżej. W praktyce sprzedawca proponuje najpierw usunięcie wady.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. 2016, poz. 380 z późn. zm.), art. 556 i następne. W szczególności art. 560 i 561 Kodeksu cywilnego.

 

 

 

 


infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij