W dniu 10.09.2015 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił, że wszczął postępowanie o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów przeciwko operatorowi telekomunikacyjnemu Telekomunikacja dla domu sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Al. Jerozolimskie 123a.
Nie ukrywamy, że od jakiegoś czasu z niecierpliwością oczekiwaliśmy na tę wiadomość. Zarówno do oddziałów Federacji Konsumentów na terenie całego kraju, jak i do Konsumenckiego Centrum E-porad (projektu realizowanego przez Federację Konsumentów) dziennie wpływało po kilka skarg na działanie tego operatora.
Ofiarami nieuczciwych praktyk padały najczęściej osoby starsze, uczciwe i dobrze wychowane, które nie zakładają, że jeżeli ktoś grzeczny i miły do nich dzwoni, to po to, by je oszukać. Z natury rzeczy osoba taka będzie bardziej ufna. Nie ma również, co ukrywać, że to osoby starsze przywiązują większą wagę do ustnych ustaleń i danego słowa. Dla wielu z nich czytanie umowy na oczach kuriera, żeby zweryfikować, czy przypadkiem nas nie okłamał, jest zachowaniem niegrzecznym i przejawem złych manier.
Konsumenci nie byli świadomi, że podpisując dostarczoną przez kuriera umowę zmieniają operatora telekomunikacyjnego. Wręcz przeciwnie, zarówno w trakcie rozmowy telefonicznej z przedstawicielem handlowym, a później przez kuriera byli zapewniani, że umowa dotyczy dotychczasowego operatora i nowych korzystnych warunków umowy ze względu na długoletnią współpracę.
Konsumenci czują się wprowadzeni w błąd, niektórzy, zwracający się do nas z prośbą o pomoc, wręcz mówią, że czują się oszukani.
Wprowadzenie w błąd ma miejsce szczególnie wtedy, gdy przedsiębiorca ukrywa istotne dla podjęcia racjonalnej decyzji informacje, przedstawia je w sposób niejasny, niezrozumiały lub dwuznaczny.
Pomoc m.in. dotyczącą wspomnianej firmy świadczy Centrum Informacji Konsumenckiej przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, oddziały Federacji Konsumentów, Konsumenckie Centrum E-porad prowadzone przez naszą organizację, miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów oraz infolinia konsumencka pod numerem 800 889 866.
Kwestie istotne dla konsumenta: