Umowa poza lokalem - odstąpienie
- Szczegóły
- Kategoria: Zakupy w Internecie i od akwizytora
Umowa poza lokalem - odstąpienie
Nietypowe warunki zawierania umowy poza lokalem przedsiębiorstwa to spore ryzyko dla konsumenta. Ryzyko podjęcia złej decyzji w niekorzystnych warunkach uzasadnia istnienie szczególnego prawa – prawa do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyn.
Konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.
Aby odstąpić od umowy, należy złożyć stosowne oświadczenie w terminie 14 dni. Termin liczony jest od dnia otrzymania towaru. Jeżeli zamawialiśmy wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach, termin liczymy od otrzymania ostatniej rzeczy, partii lub części.
Jeżeli przedmiotem umowy jest sama usługa, termin biegnie od daty zawarcia umowy. Przy sprzedaży i usłudze z nią związanej, bierzemy pod uwagę datę dostawy.
W chwili odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa wygasają powiązane z nią umowy dodatkowe zawarte przez konsumenta, jeżeli na ich podstawie świadczenie jest spełniane przez przedsiębiorcę lub osobę trzecią na podstawie porozumienia z przedsiębiorcą. Może to być np. umowa o kredyt czy dodatkowe ubezpieczenie.
Gdy rzecz dostarczono konsumentowi do miejsca, w którym zamieszkiwał w chwili zawarcia umowy, przedsiębiorca jest zobowiązany do odebrania rzeczy na swój koszt, gdy ze względu na charakter rzeczy nie można jej odesłać w zwykły sposób pocztą. W innych wypadkach należy towar oddać samodzielnie w terminie 14 dni od odstąpienia. W tym samym terminie sprzedawca zwraca pieniądze.
Istnieją wyjątki, gdy odstąpić od umowy nie można, np. przy rzeczy wyprodukowanej według specyfikacji konsumenta lub służącej zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb, a także gdy przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami.