Zakupy spożywcze przez internet

Zakupy spożywcze online z roku na rok cieszą się coraz większym zainteresowaniem konsumentów.  E-kupujący cenią sobie ten sposób zakupów ze względu na duży wybór, oszczędność czasu i pieniędzy oraz dostawę prosto do domu.

Robiąc zakupy w sklepie internetowym powinniśmy otrzymać pełną informację o towarze, taką samą jak w sklepie tradycyjnym. Zapewnia to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, dotyczące m.in. sprzedaży na odległość.

Jakie informacje muszą być umieszczone na stronie sklepu internetowego?

Za przekazanie obowiązkowych  informacji na temat żywności odpowiada właściciel sklepu internetowego, który prowadzi sprzedaż na odległość. Przedstawione informacje muszą być rzetelne i łatwe do zrozumienia dla konsumenta.

W przypadku żywności w opakowaniu należy podać wszystkie wymagane informacje, w tym także dane szczegółowe znajdujące się na etykiecie, określone w rozporządzeniu 1169/2011 art. 9,

Obowiązkowymi informacjami są w szczególności:

  • nazwa produktu,
  • wykaz składników,
  • substancje powodujące alergie lub reakcje nietolerancji,
  • ilość składników oraz ilość netto,
  • warunki specjalnego przechowywania lub użycia,
  • nazwa firmy i adres,
  • kraj lub miejsce pochodzenia w przypadku niektórych rodzajów mięsa, mleka lub gdy ich pominięcie może wprowadzać konsumenta w błąd,
  • instrukcja użycia, w przypadku gdy w razie braku takiej instrukcji odpowiednie użycie danego środka spożywczego byłoby utrudnione,
  • w odniesieniu do napojów o zawartości alkoholu większej niż 1,2% objętościowo, rzeczywista zawartość objętościowa alkoholu,
  • informacja o wartości odżywczej.

Przy sprzedaży internetowej data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia nie musi być dostępna przed ostatecznym dokonaniem zakupu w sklepie internetowym, ale musi być dostępna już w momencie dostawy towaru.

W przypadku żywności nieopakowanej oferowanej do sprzedaży za pośrednictwem np. internetu, dane szczegółowe są przedstawiane konsumentowi zgodnie z zasadami dla żywności w  opakowaniu.

Dodatkowo,  zgodnie z § 19 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz. U. z 2015, poz. 29), które odnosi się do produktów spożywczych oferowanych do sprzedaży konsumentowi finalnemu lub zakładom żywienia zbiorowego bez opakowania lub w przypadku pakowania środków spożywczych w pomieszczeniu sprzedaży na życzenie konsumenta finalnego lub ich pakowania do bezzwłocznej sprzedaży wymaganymi informacjami są: 

  • nazwa środka spożywczego,
  • nazwa producenta,
  • wykaz składników,
  • klasa jakości handlowej,
  • w przypadku produktów rybołówstwa  należy podać ilość zawartości glazury w produktach mrożonych,
  •  w przypadku pieczywa, wymagana jest masa jednostkową oraz informacja  „pieczywo produkowane z ciasta mrożonego” albo „pieczywo produkowane z ciasta głęboko mrożonego” jeśli został wyprodukowany taką techniką.

Powyższe rozporządzenie zawiera ponadto wiele uściślających wymogów dotyczących oznakowania żywności - warto się z nim zapoznać w całości (jest dostępne na stronie www.sejm.gov.pl w zakładce ISAP (Internetowy System Informacji Prawnej).

Przed ostatecznym dokonaniem zakupu, każdy konsument powinien zapoznać się z regulaminem sklepu internetowego oraz informacją o  przetwarzaniu danych osobowych.

Co powinniśmy zrobić gdy żywność kupiona on-line nie spełnia naszych oczekiwań?

Obecnie, prawo konsumenckie jest jednoznaczne dla produktów spożywczych i przemysłowych. Oznacza to, że w razie stwierdzenia niezgodności z umową, czyli najczęściej niezdatności do spożycia (np. nowo zakupiony dżem posiada pleśń) konsumentowi przysługuje prawo do reklamacji z tytułu rękojmi.

Kodeks cywilny w art. 560 § 1 oraz 561 § 1 przyznaje konsumentowi prawo do żądania wymiany, usunięcia wady, obniżenia ceny i prawo do odstąpienia od umowy. W praktyce przede wszystkim można żądać wymiany - usunięcie wady zwykle nie będzie możliwe, a prawo do odstąpienia od umowy przy pierwszej reklamacji nie musi być uznane (sprzedawca może jednorazowo rzecz wymienić lub usunąć wadę, gdy konsument żąda zwrotu pieniędzy).

Wiele tu zależy od sprzedawcy. Rzetelny przedsiębiorca od ręki dokona wymiany, a jeżeli będzie miał wątpliwości, przyjmie reklamację na piśmie i odpowie w ustawowym terminie 14 dni.

Pamiętajmy, że towar z tytułu rękojmi możemy reklamować, gdy stwierdziliśmy wadę przed upływem 2 lat od wydania rzeczy. Gdy żywność ma dłuższy termin przydatności, termin odpowiedzialności odpowiednio się wydłuża.

Jakkolwiek konsumenta nie wiąże żaden krótki termin na złożenie reklamacji, z oczywistych powodów powinno się to zrobić jak najszybciej po stwierdzeniu wady. Później udowodnienie kto odpowiada za wadę może być trudne. Zgodnie z art. 556(2) Kodeksu cywilnego, konsumenta chroni domniemanie, że sprzedawca odpowiada za wadę, ale tylko w pierwszym roku.

Do złożenia reklamacji potrzebny nam będzie dowód zakupu. Najlepiej, gdy będzie to paragon, ale nie jest to wymóg ustawowy. Jeżeli zakup możemy udowodnić inaczej (np. dowód zapłaty kartą, dowód odbioru towarów zakupionych przez internet), sprzedawca nie powinien mnożyć trudności.

Czy mogę zwrócić produkty  kupione w sklepie internetowym bez podania przyczyny?

Co do zasady tak. Jest to prawo wynikające z przepisów ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 287).

Od umowy zawartej na odległość można odstąpić w terminie 14 dni od dostarczenia produktu. Termin ten dotyczy także żywności, choć z pewnymi wyjątkami.

Prawo do zwrotu nie będzie przysługiwać w przypadku:

  • żywności nietrwałej lub z krótkim terminem przydatności np. sok jednodniowy,  twarożek lub jogurt z kilkudniowym terminem do spożycia,
  • żywności wykonanej na specjalne zamówienie konsumenta (np. tort urodzinowy z dedykacją dla wujka Pawła).

Zwracane produkty nie powinny nosić śladów zużycia czy prób otwarcia. Pamiętajmy, żywność będzie przeznaczona do ponownej odsprzedaży. Kierujmy się w tu zasadą odpowiedzialności i wspólnego dobra - na pewno sami nie chcielibyśmy kupić odpakowanego produktu spożywczego. Formalnie odstąpienie od umowy  jest dopuszczalne, ale też sprzedawca przy niezdatności rzeczy do dalszej odsprzedaży nie będzie musiał zwrócić pieniędzy. Jedyny wyjątek to sytuacja, w której sprzedawca nie poinformuje kupującego konsumenta o ustawowym prawie do odstąpienia od umowy. Wówczas konsument nie tylko nie poniesie konsekwencji zużycia produktu, ale też prawo do odstąpienia od umowy przedłuży się nawet o 12 miesięcy.

Ciekawostki o naszych internetowych zwyczajach zakupowych.

Z   raportu „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, który powstał w kwietniu 2019 roku na grupie 1643 internautów w wieku 15 i więcej lat  możemy dowiedzieć się, że 24% Polaków wyraża chęć zakupu produktów spożywczych w sieci. Warto zaznaczyć, że w 2017 roku taką chęć zadeklarowało jedynie 16% pytanych. Z tego typu rozwiązań korzystają głównie kobiety (66%) w wieku 25-44 lat. Najchętniej kupowanymi w Internecie produktami z branży FMCG są napoje (34%), alkohol (26%) oraz ex aequo: pieczywo, warzywa i owoce (25%).

W obecnej  sytuacji możemy zauważyć większe zainteresowanie zakupami online. Co za tym idzie, przedsiębiorcy informują o dłuższym czasie oczekiwania na zamówienie. W  Rzeczpospolita  możemy przeczytać informacje o znanym sklepie internetowym Frisco.pl, na którym liczba zamówień  wzrosła o 160% jeśli chodzi o produkty sypkie, 124% – dania gotowe, 116% – koncentraty i przeciery, 99% oleje i oliwy i 93% – sól.

https://cyfrowa.rp.pl/biznes/45142-polacy-robia-zapasy-w-sieci

Dane pochodzą z raportu :

https://eizba.pl/wp-content/uploads/2019/07/raport_GEMIUS_2019-1.pdf

<< Aktualności

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij