Warto wiedzieć, że - Kampania edukacyjna dotycząca znakowania produktów żywnościowych

 

Warto wiedzieć, że … - Kampania edukacyjna dotycząca znakowania produktów żywnościowych

Jak czytać etykiety, czego można dowiedzieć się z informacji zawartych na opakowaniu, dlaczego trzeba szukać informacji, co oznaczają różne określenia i oświadczenia - te i inne jeszcze zagadnienia zawarte zostały w atrakcyjnie przygotowanej ulotce skierowanej do konsumentów, dystrybuowanej w oddziałach Federacji Konsumentów w całej Polsce.

Dzięki przedstawionej w przystępnej formie rzetelnej wiedzy chcemy przyczynić się do zwiększenia świadomości konsumentów dotyczącej oznakowania produktów żywnościowych.

Nieodzownym elementem zapewnienia bezpieczeństwa żywności, którą kupuje konsument, jest prawidłowe oznakowanie produktów żywnościowych, zgodne w przepisami prawa. Oznakowanie musi zawierać informacje istotne dla ochrony zdrowia i życia. Część z nich jest obowiązkowa, inne można podawać dobrowolnie, jak oświadczenia żywieniowe czy zdrowotne, choć sam ich zakres i brzmienie są uregulowane prawnie. Jeśli spojrzymy na opakowanie produktu, do czego gorąco zachęcamy, zobaczymy piktogramy, cyferki, literki, niezrozumiałe określenia chemiczne, medyczne, nazwy nowych substancji, czasem naklejone karteczki z tłumaczeniem treści na język polski. Zdarzają się też informacje reklamowe, które zaciemniają kontekst informacyjny, odwołując się również do innych przekazów reklamowych związanych z danym produktem, np. haseł z reklam telewizyjnych.

W tym gąszczu wielu konsumentów gubi się lub zniechęca do zapoznania się z rzeczywistą informacją, którą mają prawo znać, bowiem Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia bardzo rygorystycznie określa warunki, jakie musi spełniać oznakowanie żywności właśnie w odniesieniu do konsumenta, począwszy od tego, że oznakowanie musi być dla niego zrozumiałe, wyraźne, niewprowadzające w błąd. Dużą grupę konsumentów stanowią osoby, które kierują się przy zakupach przede wszystkim ceną, według niektórych badań jest to aż 80% kupujących.

Ale jednocześnie rośnie świadomość konsumentów dotycząca racjonalnego odżywiania, zbilansowanej diety, konsumenci starają się zwracać uwagę na jakość produktów oraz jej relację do ceny. Konsumenci mają chyba ogólne wyobrażenie o tym, co chcieliby kupować, ale - wybierając produkty żywnościowe - często po prostu nie czytają oznakowań na produkcie. Zachowania konsumenckie i oczekiwania dotyczące tego, co konsumenci chcieliby widzieć na półkach sklepowych, pozostaną w sferze deklaracji, jeżeli nie tylko nie będą czytać informacji na opakowaniu, ale przede wszystkim rozumieć, co oznaczają dla nich te informacje.

Dlatego wydaliśmy ulotkę, w której znaleźć można wiele przydatnej wiedzy, bo "Warto wiedzieć, że…"

Organizatorem kampanii jest Federacja Konsumentów, współorganizatorem - Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców. Mamy nadzieję, że w ten sposób deklarowana odpowiedzialność stowarzyszenia producentów za rzetelne informowanie konsumentów przełoży się na zwiększenie satysfakcji konsumentów z dokonywania przemyślanych zakupów. Jeśli w Państwa miejscowości nie ma oddziału Federacji Konsumentów, ulotkę można pobrać ze strony, do czego zachęcamy.

 

<< Kampanie

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij