Zanim klikniesz- kampania informacyjno - edukacyjna

Kampania informacyjna oraz apot i materiały informacyjne zostały opracowane w 2011 roku ramach zadania "Bezpieczne zakupy w Internecie" sfinansowanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zakupy internetowe mają swoich zwolenników, którzy cenią czas, wygodę, łatwość w poszukiwaniu okazji, przecen, nieograniczoną możliwość porównania i wyszukania oferty.

Są też osoby, które nade wszystko cenią możliwość przymierzenia i obejrzenia, porozmawiania ze sprzedawcą. 

Jednak wszyscy, niezależnie czy jest to ich pierwszy czy kolejny zakup w sieci, powinni pamiętać, że pomimo dużych uprawnień jakie dają konsumentowi w Internecie przepisy prawne, niezbędne jest zachowanie zdrowego rozsądku i poświęcenie zakupom kilku minut uwagi. Te minuty mogą się opłacać…. dochodzenie roszczeń może potrwać dłużej.

Na początek proponujemy obejrzenie (krótkiego) spotu nt. bezpieczeństwa zakupów i przeczytanie informatora, przygotowanego specjalnie dla wszystkich, którzy już kupują w Internecie lub mają taki zamiar. 

I aby uzasadnić, że kilka minut poświęconych na zapoznanie się z np. z regulaminem może się opłacać, przedstawiamy komentarz prawnika do filmu. 

Nie dość, że konsument, nie sprawdził rzeczywistego zastosowania deski, ale na dodatek nie sprawdził danych kontrahenta ani warunków transakcji. Deska do prasowania nie była tą 
wymarzoną deską.

Co może teraz konsument?
Ponieważ umowa była zawarta na odległość przez konsumenta z przedsiębiorcą, kupujący może odstąpić od umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia. Niestety, może być problem ze 
złożeniem oświadczenia - na stronie internetowej nie ma adresu przedsiębiorcy. W dodatku przedsiębiorca poinformował na stronie (sprzecznie z prawem), że zwrotów nie przyjmuje.
Nasz konsument może wybrać inną drogę i złożyć reklamację z tytułu 2-letniej odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Niezgodnością w tym 
przypadku będzie opis, który wprowadza w błąd. Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca jest „obowiązany udzielić 
kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego”. Można 
rozważać, czy opis mógł sugerować, że oferowana deska jest deskorolką, w takim bowiem razie konsument mógłby domagać się dostarczenia właśnie deskorolki. Jeżeli stwierdzimy 
tylko, że sprzedawca poprzez ofertę wywołał błąd u jej odbiorcy poprzez brak wystarczających informacji, a treść oferty w zasadzie nie wskazywała na to, że oferowana 
była deskorolka, kupującemu przysługiwałoby wyłącznie prawo do odstąpienia od umowy, ewentualnie też odszkodowania. 

Jednak cały czas pozostaje pytanie, gdzie złożyć reklamację lub właściwie, gdzie szukać przedsiębiorcy?
Poszukiwania należy zacząć od potwierdzenia nadania – na paczce powinna znajdować się informacja, komu należy się płatność z tytułu pobrania (przesyłka została wydana za 
pobraniem). Sprawdzamy również stronę, czy w mało widocznym miejscu nie umieszczono numeru NIP, REGON. Czasami wystarczy sama nazwa przedsiębiorcy i miejsce siedziby –
poprzez wyszukiwarkę internetową nierzadko można ustalić NIP a później przez stronę GUS (www.stat.gov.pl) bliższe dane. Jeżeli takie poszukiwania nie przyniosą rezultatu, należy 
zgłosić się do Federacji Konsumentów lub rzecznika konsumentów. 

W ramach zadania prawnicy Federacji Konsumentów przygotowali specjalnie dla wszystkich obecnych i przyszłych klientów sklepów internetowych poradnik, który jak sądzimy, rozwieje wiele wątpliwości i wskaże na jakie elemnty należy zwrócić szczególną uwagę aby zakupy były bezpieczne.

<< Kampanie

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij