Z reklamacją do sprzedawcy czy gwaranta?

Do kogo zgłosić reklamację produktu? Gdzie będzie najkorzystniej?

Rękojmia i gwarancja – czym się różnią?

Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy sprzedanej. Rękojmia jest odpowiedzialnością bezwzględną, co oznacza, że sprzedawca nie może jej modyfikować na niekorzyść konsumenta. Ochrona ta nie musi być osobno udzielona przez sprzedawcę w chwili sprzedaży – obowiązuje ona z mocy ustawy, od dnia wydania rzeczy kupującemu. Jej zasady znajdują się w przepisach art. 556 – 576 Kodeksu cywilnego.

 

Gwarancja to ochrona, której może udzielić dowolny podmiot. Jest to zobowiązanie dobrowolne – nie istnieje obowiązek udzielenia gwarancji. Jeżeli jednak gwarancja zostaje udzielona, musi respektować minimalne zasady ustanowione w przepisach Kodeksu cywilnego (art. 577 – 581). Są to m.in. zasady przedłużania gwarancji w razie naprawy lub wymiany i dostarczanie rzeczy do serwisu na koszt gwaranta. W pozostałym zakresie gwarant może kształtować zasady odpowiedzialności w zasadzie dowolnie. Dowolnie może określić sposób świadczenia (np. tylko naprawa), termin załatwienia reklamacji (np. 30 dni) oraz czas ochrony (np. tylko 6 miesięcy).

 

Rękojmia tymczasem to zasady sztywne: obejmuje wady, które ujawnią się w terminie 2 lat (nieruchomości – 5 lat). Sprzedawca ma obowiązek naprawić lub wymienić towar, przy czym obowiązuje zasada jednokrotności. Konsument może odstąpić od umowy sprzedaży, o ile wada jest istotna, a sprzedawca nie zablokować tego uprawnienia, gdy rzecz była już naprawiana lub wymieniana. Konsument może też obniżyć cenę.

 

Przy składaniu reklamacji możemy wybrać, czy składamy ją z tytułu rękojmi (zawsze u sprzedawcy), czy z gwarancji (zwykle w serwisie lub w miejscu sprzedaży – sprzedawca przekazuje wtedy rzecz gwarantowi). Wybór należy do konsumenta – sprzedawca nie może narzucić konsumentowi gwarancji i odesłać go do serwisu. Jeżeli jednak już dokonaliśmy wyboru, to dana reklamacja będzie przebiegała już do końca tylko według reguł, które wybraliśmy. Jeśli składamy reklamację na podstawie gwarancji, to nie możemy w zakresie tej reklamacji korzystać z rękojmi i jednocześnie zgłaszać roszczeń wobec sprzedawcy.

 

Zanim dokonamy wyboru uprawnienia, warto więc dokładnie sprawdzić, które z nich będzie dla nas bardziej korzystne. Zazwyczaj będzie to rękojmia. Gdy wada jest istotna, w ostateczności będziemy mogli odzyskać pieniądze. Gwarancja rzadko daje nam takie prawo, a dodatkowo zwykle nie zawiera sankcji za niezałatwienie reklamacji w terminie.

 

Podsumowując: w przeważającej liczbie przypadków rękojmia będzie korzystniejsza. Czasami jednak gwarancja będzie dawała więcej możliwości – np. rękojmia nie ulega przedłużeniu po wymianie. Gwarancja tak. Należy więc porównać treść gwarancji i zapisów Kodeksu cywilnego i skorzystać z uprawnienia dającego najwięcej praw. 

<< Sprzedaż konsumencka

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij