Ubezpieczenia dołączane do umów kredytowych

Decydując się na zakup własnego mieszkania, konsumenci niejednokrotnie muszą liczyć się z koniecznością zawarcia umowy kredytowej. Banki, jeśli pozytywnie rozpatrzą nasz wniosek i uznają, że mamy zdolność kredytową, chętnie takie umowy zawierają. Za każdym razem starają się jednak zabezpieczyć swoje interesy tak, aby uzyskać gwarancję spłacenia przez konsumenta zaciągniętego zobowiązania finansowego.

Jedną z metod zabezpieczenia jest proponowanie kredytobiorcom dodatkowego ubezpieczenia, na przykład na wypadek utraty pracy, czasowej niezdolności do pracy albo poważnego zachorowania.
Czy konsument za każdym razem zobowiązany jest do zawarcia takiej umowy ubezpieczenia? Otóż nie. Banki przecież chronią swoje interesy, zabezpieczając się przed niespłacaniem zaciągniętych kredytów, m.in. poprzez ustanowienie hipoteki na nieruchomości nabywanej przez kredytobiorcę. Jeśli wymagana przez bank umowa ubezpieczenia nie jest ubezpieczeniem mienia albo ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej, to podpisanie takiej umowy nie jest obowiązkowe. Co więcej, również w umowie kredytowej widnieje zapis, że wskazane wyżej ubezpieczenie jest dobrowolne, a konsument ma prawo do wypowiedzenia tej umowy na każdym etapie jej trwania.

Ponadto musimy stwierdzić, że umowy ubezpieczenia otrzymywane od konsumentów zgłaszających się do nas często były niekorzystne dla nich. Z Ogólnych Warunków Ubezpieczenia wynikało bowiem, że w wielu przypadkach, które mogą dotyczyć konkretnego konsumenta, ubezpieczyciel ograniczył swoją odpowiedzialność lub w ogóle za dane zdarzenie nie odpowiadał, czyli na pewno nie wypłaciłby pieniędzy z takiego ubezpieczenia. W przypadku zajścia zdarzenia losowego okazywało się również, że ochrona np. od utraty pracy dotyczy tylko wybranych sposobów rozwiązania stosunku pracy, a poważne zachorowanie ogranicza się jedynie do kilku wymienionych w umowie chorób.

Decydując się zatem na podpisanie umowy kredytowej, konsumenci powinni pamiętać, że nie każda umowa ubezpieczenia jest dla nich obowiązkowa. Konieczność zawarcia części z tych umów jest jedynie wewnętrznym wymogiem banku, który nie wynika z obowiązujących ustaw.

Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

<< Kredyt