Co to jest rękojmia - czym jest wada?
Rękojmia za wady to odpowiedzialność sprzedawcy względem kupującego. Jest to podstawowa odpowiedzialność za wady sprzedanej rzeczy, fizyczne lub prawne. Odpowiedzialność ta obciąża sprzedawcę z mocy prawa. Sprzedawca nie musi nam specjalnie rękojmi udzielić. Wada to po prostu niezgodność rzeczy z umową. Może w szczególności polegać na:
- braku właściwości, które produkt po prostu powinien mieć, np. kubek termiczny musi zarówno nie przeciekać, jak i utrzymywać temperaturę, energooszczędna zamrażarka musi nie tylko mrozić, ale też faktycznie zużywać mało energii elektrycznej;
- braku właściwości, o których istnieniu zapewniał sprzedawca, a nawet przedstawiał nam próbkę lub wzór, np. częstował gorącą kawą z kubka termicznego, choć upłynęło od jej nalania już 8 godzin;
- sytuacji, gdy nie nadaje się do celu, o którym poinformowaliśmy sprzedawcę w chwili zakupu, a sprzedawca nie sprostował naszych wyobrażeń, np. że - wykorzystując nawigację samochodową - zamierzamy pilotować samolot turystyczny;
- wydaniu rzeczy w stanie niezupełnym, np. nie otrzymaliśmy kabla lub ładowarki do zestawu nawigacyjnego (a w opisie wskazano, że jest to komplet).
Pamiętajmy, że nieprawidłowo napisana instrukcja obsługi dołączona do produktu to też jego wada.
Wada prawna – to sytuacja, gdy zakupiony przez nas produkt:
- jest własnością osoby trzeciej – bo np. pochodzi z kradzieży;
- jest obciążony prawem osoby trzeciej – np. nieruchomość jest obciążona prawem dożywocia;
- cechuje się ograniczeniami w korzystaniu lub rozporządzaniu nim w wyniku decyzji lub orzeczenia właściwego organu – np. został zabezpieczony w postępowaniu sądowym jako dowód w sprawie.
Również w powyższych sytuacjach należy reklamować produkt u sprzedawcy.
Sprzedawca nie może w umowie zawartej z nami napisać, że nie będzie odpowiadał za towar bądź w jakikolwiek sposób tę odpowiedzialność ograniczyć. Nie może też wystawić w sklepie plakietki „Po odejściu od kasy reklamacje nie będą przyjmowane”.
Jest jeden wyjątek: to przypadek gdy kupujemy wadliwą rzecz, ale sprzedawca poinformował nas o wadzie lub o wadzie wiedzieliśmy w momencie zakupu. Zwykle dotyczy to przypadków sprzedaży rzeczy wybrakowanych z obniżoną ceną.
Uwaga! wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy będzie dotyczyć tylko wady, o której sprzedawca nas poinformował. W pozostałym zakresie sprzedawca będzie odpowiadał normalnie – jak przy każdej ujawnionej wadzie.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. 2016, poz. 380 z późn. zm.), art. 556 i następne.
<< W sklepie