Wyprzedaż, promocja, towar przeceniony - świąteczne okazje?

Święta to zwykle czas „zakupowej gorączki" i wielu promocji. A im bliżej świąt, tym sklepy chętniej kuszą obniżkami cen i ofertami w stylu: „Super cena", „Drugi produkt gratis", „Teraz jeszcze taniej" – brakuje tylko „Za darmo”…

W okresie przecen należy zwracać uwagę na cenę ze zdwojoną czujnością. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy promocja faktycznie nią jest. Promocja to nie tylko obniżenie ceny produktu – to także zwykłe działanie promocyjne, np. specjalne eksponowanie towaru czy wystawienie go w alejce promocyjnej. W razie obniżenia ceny, sprzedawca będzie o tym informował. Wprawdzie obecnie nie musi tego robić, ale leży to w jego interesie. W każdym przypadku powód obniżki ceny musi być prawdziwy. W innym wypadku takie działanie będzie można uznać za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.

Należy też pamiętać, że nawet przeceniony towar można reklamować. Wyjątek, to przecena spowodowana wada, o której zostaliśmy uprzedzeni i świadomie kupiliśmy niepełnowartościowy towar.  Możemy więc skorzystać z odpowiedzialności sprzedawcy za wady w razie usterki, ale z wyłączeniem wady, o której wiedzieliśmy. Pamiętajmy, sprzedawca odpowiada za wady w razie ich stwierdzenia przed upływem 2 lat od wydania rzeczy. Z tytułu rękojmi odpowiada sprzedawca. Odpowiedzialności tej nie można wyłączyć ani ograniczyć.

Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
- nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia (np. telewizor nie wyświetla obrazu);
- nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór (np. smartfon nie obsługuje protokołu LTE pomimo zapewnień sprzedawcy);
- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia (prosiliśmy o pierogi do podsmażenia, a sprzedawca wydał nam takie, które można tylko ugotować);
- została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (np. nie otrzymaliśmy wszystkich części do sokowirówki).

Więcej informacji o wadzie i zasadach reklamacji w pozostałych artykułach w tym dziale.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny ( Dz. U. 2016, poz. 380 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. 2014, poz. 915 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. 2015, poz. 184 z późn. zm.)

 

 

 

 

<< W sklepie

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij