Consumer PRO

Zrównoważona produkcja - zrównoważona konsumpcja - zrównoważona planeta
Opublikowano: 2021-03-04 10:00

Wśród konsumentów rośnie troska i przekonanie, ze potrzeba więcej działań związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym. Są to nie tylko oczekiwania skierowane do decydentów politycznych, ale konsumenci w coraz większym stopniu zdają sobie sprawę, jak wiele zależy od ich indywidualnych zachowań i wyborów, które mają wpływ na stan środowiska, w którym żyją. Jednocześnie poziom wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju i zrównoważonej konsumpcji jest jeszcze na tyle niski, iż utrudnia konsumentom podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Ważne jest, żeby konsumenci autentycznie zaangażowali się we wdrażanie polityki. Czy to spożywając posiłki, przemieszczając się, podróżując, żyjąc w swoich domach, korzystając z produktów i usług, potrzebna jest zmiana nastawienia i zachowań. Konsumenci mają ogromną „moc zakupową„ i dla planety jest różnica, czy opowiedzą się za produktami i usługami zrównoważonymi, czy nie zrównoważonymi. Większość decyzji zakupowych konsumenci podejmują przed pójściem do sklepu i dlatego ważne jest wcześniejsze dotarcie do konsumenta. W tym procesie organizacje konsumenckie odgrywają szczególną rolę, gdyż występują jako wiarygodny pośrednik, edukując, informując i doradzając codziennie milionom ludzi. 

Wychodząc naprzeciw temu problemowi Federacja Konsumentów  realizuje projekt Consumer PRO, który jest inicjatywą Komisji Europejskiej w ramach Europejskiego Programu Konsumenckiego, a realizuje go  BEUC- Europejska Organizacja Konsumencka i jej członkowie - krajowe organizacje konsumenckie.

W ramach projektu przygotowaliśmy cykl 4 szkoleń, każde poświęcone innemu tematowi związanemu ze zrównoważoną konsumpcją.

Na pierwszym szkolenie wyjaśnimy istotę zrównoważonego rozwoju i zrównoważonej konsumpcji i jej miejsca w europejskich reformach Zielonego Ładu, gospodarki o obiegu zamkniętym, zrównoważonego rozwoju produktów, ekoprojektowania, etykiet energetycznych i ekologicznych, trwałości i naprawialności produktów oraz roli organów nadzoru rynku.

Drugie szkolenie będzie poświęcone zrównoważonej żywności, strategii „od pola do stołu” zrównoważonemu łańcuchowi żywnościowemu, etykietom i informacji przeznaczonej dla konsumentów oraz zapobieganiu marnowania żywności.

Na trzecim szkoleniu pokażemy jak powinno wyglądać zrównoważone gospodarstwo domowe: co zawiera  pakiet „Czysta energia dla wszystkich Europejczyków”, co to jest charakterystyka energetyczna budynków i efektywność energetyczna, jakie korzyści może przynieść renowacja budynków i skąd pozyskać na nią fundusze oraz jaka jest rola doradców konsumenckich w przeciwdziałaniu ubóstwu energetycznemu.

Ostatnie, czwarte szkolenie poruszy dwa tematy: zrównoważone finanse i zrównoważoną mobilność.

Wielu konsumentów chciałoby, żeby ich pieniądze uczestniczyły w budowaniu bardziej zielonego, uczciwego i włączającego społeczeństwa poprzez finansowanie działań, które mają pozytywny wpływ na środowisko. A zatem zapytamy, czy instytucje finansowe mają i opisują swoje strategie środowiskowe, z uwzględnieniem, gdzie są inwestowane pieniądze. Jakie są zasady finansowania zrównoważonego rozwoju przy wsparciu z rynku finansowego, czyli taksonomia i czy jest ona tylko „zielona”.

Wielu konsumentów nie ma innego wyboru niż wykorzystanie swojego samochodu do zaspokojenia  potrzeb w zakresie mobilności. Jest to wynik dziesięcioleci polityki miejskiej i gospodarczej opartej na założeniu, że indywidualny, napędzany benzyną, własny samochód był idealnym sposobem na przemieszczenie się z punktu A do punktu B. Jakie zrównoważone alternatywy w zakresie mobilności mają konsumenci: transport publiczny, rowery, samochody elektryczne? W jaki sposób konsumenci mogą się przyczynić do zmniejszenia emisji CO2?  Innowacje, takie jak zwiększona automatyzacja i funkcje połączone z Internetem, rodzą pytania o odpowiedzialność, bezpieczeństwo, ochronę danych użytkownika, uczciwą konkurencję.

Mamy nadzieję, że nasz projekt przyniesie odpowiedź na większość poruszonych problemów. Przybliżać zrównoważoną konsumpcje będą zarówno zaproszeni eksperci zewnętrzni, jak i specjaliści z Federacji Konsumentów. Uczestnikami szkolenia będą pracownicy i wolontariusze z  oddziałów terenowych Federacji Konsumentów oraz zaproszone stowarzyszenia i fundacje działające w  obszarze zrównoważonej konsumpcji i środowiska. Po uzyskaniu certyfikatu uczestnictwa będą oni mogli przekazać zdobytą wiedze w swoich środowiskach lokalnych. W przyszłości planujemy powtórzyć cykl szkoleń dla szerszego grona uczestników. 


infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij