Ukrainka w Polsce – jak sprawić, by nowa grupa konsumentek nie była niewidzialna?

Obecnie w Polsce mieszka na stałe około 2,3 mln Ukraińców, a 87 % uchodźców wojennych z Ukrainy to kobiety. Uchodźcy stali się integralną częścią polskiego społeczeństwa, dlatego Federacja Konsumentów postanowiła zweryfikować, jak ukraińskie uchodźczynie odnajdują się na polskim rynku – innym niż znany im dotychczas, bo rządzonym przez regulacje Unii Europejskiej.

Zdiagnozowaliśmy grupy „niewidzialnych” uczestników rynku w Polsce, a następnie wyniki naszego badania zostały przedstawione w szczegółowym raporcie dotyczącym świadomości prawa konsumenckiego wśród uchodźczyń z Ukrainy. Jest to pierwsze takie badanie w Polsce.

W celu zbadania poziomu niewidzialności ukraińskich konsumentek zrealizowaliśmy trzyetapowe prace badawcze składające się z formularza internetowego wypełnionego przez blisko 400 uchodźczyń, które przyjechały do Polski po 24 lutego 2022 r., 300 ankiet rozesłanych do powiatowych rzeczników konsumenta w całej Polsce oraz badania jakościowego w oparciu o 128 pogłębionych wywiadów z Ukrainkami. Wyniki badania zostały omówione w raporcie „Ukrainka w Polsce – jak sprawić, by nowa grupa konsumentek nie była niewidzialna?”.

W badaniu zapytano o zagadnienia takie, jak dokonywanie zakupów w sklepach stacjonarnych i w Internecie, świadomość prawa do odstąpienia od umowy, a także tematy z zakresu rynku finansowego: usług bankowych, kredytowych i zakupów na raty. Interesowała nas również znajomość polskich instytucji konsumenckich.

W raporcie zwracamy uwagę, że brak rzetelnej wiedzy na temat rynku finansowego oraz przysługujących konsumentom praw naraża ukraińskie uchodźczynie na wyłudzenia danych osobowych oraz próby oszustw. Badanie wykazało, że Ukrainki nie znają polskich instytucji, do których mogłyby się zwrócić w razie problemu z kwestiami konsumenckimi. To pogłębia ich niewidzialność na rynku i wskazuje na pilną potrzebę zapewnienia dostępu do urzędów wspomagających egzekwowanie ich praw.

Dlatego apelujemy do przedsiębiorców, organizacji społecznych i wyspecjalizowanych agend państwa, mających za zadanie ochronę konsumentów, o podjęcie szerokich działań edukacyjnych oraz wdrożenie na stałe systemu informacyjnego w obszarze ochrony konsumenta w Polsce w języku ukraińskim.

Federacja Konsumentów rozpoczyna własną kampanię edukacyjną  #NieBadzNiewidzialna, skierowaną do uchodźczyń z  Ukrainy. Na początek przygotowaliśmy 5 krótkich filmów będących odpowiedzią na potrzeby zdiagnozowane w raporcie. Są one dostępne na kanale Federacji Konsumentów na Youtube https://www.youtube.com/@fkonsument oraz na stronie www.ukrainkawpolsce.pl/niebadzniewidoczna

Partnerem kampanii jest „Ukrainka w Polsce”, projekt koordynowany przez Julię Boguslavską, która także jest uchodźczynią z Ukrainy a także Nadija Bendrychuk, koordynatorka koalicji „Nie bądź niewidzialna”.

Działania informacyjno-edukacyjne są tym istotniejsze, że potrzeba pozyskania wiedzy na temat prawa konsumenckiego wśród Ukrainek jest wysoka.

Raport Federacji Konsumentów
Informacja prasowa
Uwaga na reklamy, SMS i… linki
Zwrot, reklamacja czy naprawa?
Promocje to emocje! Zachowuj zimną głowę.
Pożyczanie pieniędzy kosztuje – czytaj, sprawdzaj i porównuj.
Pożyczka za 0, czyli na Twój koszt
Права споживачів у Польщі та Європейському Союзі

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij