Dobre prawo seniora
Dobre prawo seniora
Opublikowano: 2013-03-11 14:16
W latach 2012 - 2013 zrealizowaliśmy zadanie „Dobre prawo seniora” współfinansowane ze środków otrzymanych od Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej osób Starszych na lata 2012-2013.
Główne założenia projektu:
Bariery utrudniające konsumentom III-go wieku bezpieczne i satysfakcjonujące uczestnictwo w rynku to z naszego punktu widzenia :
- brak aktywności konsumenckiej (w tym brak wiary w pozytywne rozpatrzenie reklamacji),
- nieczytelność dostarczanych informacji w miejscu sprzedaży towarów i usług (naszym zdaniem istotny jest tu także element niskiej świadomości, ograniczeń mentalnych, brak silnego przekonania opartego na wiedzy, że to obowiązkiem sprzedawcy i usługodawcy jest dostarczenie konsumentowi wszystkich informacji, tak aby mógł on podjąć świadomą decyzję zakupową, naszym zdaniem część grupy docelowej nie wiedząc że ma takie prawo, obawia się pytać i domagać np. zaprezentowania i rozpakowania kupowanego sprzętu),
- nieznajomość zasad związanych z dostarczaniem informacji w miejscu sprzedaży,
- niezasadne przekonanie o możliwości sprzedaży żywności przeterminowanej,
-nieznajomość instytucji i organizacji zajmujących się ochroną konsumenta (znajomość spontaniczna naszej organizacji wynosiła 18,7% - jest to trzecie miejsce po Inspekcji Handlowej 23,3 % i Rzeczniku Praw Obywatelskich – 20%, znajomość rzecznika konsumentów wynosiła 3,9%. )
Wzrost wiedzy, świadomość konsumencka, to pierwszy krok aby konsumenci III-go wieku poczuli się pewnie i korzystali „w partnerski sposób” z oferty rynkowej.
Działania projektu:
W ramach projektu przeprowadziliśmy następujące działania:
- przygotowaliśmy trenerów (z oddziałów terenowych Federacji Konsumentów) do prowadzenia spójnych zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji konsumenckiej (obejmującej aspekty prawne oraz aktywizujące)
- przygotowalismy wyżej wymienione osoby do prowadzenia poradnictwa konsumenckiego uwzględniającego specyfikę grupy seniorów (pod względem zrozumienia psychologicznych i fizycznych uwarunkowań oraz merytorycznego wsparcia w zakresie specyficznej oferty , często nieuczciwej ze strony przedsiębiorców)
- zorganizowaliśmy i przeprowadziliśmy cykl szkoleń dla konsumentów III wieku,
- skierowalismy wydawnictwo edukacyjne dostosowane (merytorycznie i graficznie) do potrzeb grupy, wzmocniliśmy jego walor edukacyjny – konkurs z wiedzy konsumenckiej – krzyżówka – z nagrodami nakłaniającymi do aktywności cyfrowej (laptop + kurs komputerowy)
W ramach realizacji zadania „Dobre prawo seniora” przygotowaliśmy wydawnictwo – „Warto znać swoje prawa”. Było ono
zbiorem przydatnych na co dzień informacji konsumenckich.
Wydawnictwo dostępne było w oddziałach Federacji Konsumentów.
Omówiliśmy różne tematy, które dotyczą nas jako konsumentów. Wielu problemów moglibyśmy uniknąć, gdybyśmy czytali umowy np. z bankiem czy ubezpieczycielem,
operatorem telekomunikacyjnym, akwizytorem, zadawali pytania sprzedawcy, porównywali oferty różnych przedsiębiorców, a nawet dali sobie trochę więcej czasu na zastanowienie się nad zakupem. O tych i innych sprawach napisaliśmy właśnie w wydawnictwie.
Ostatnia karta w wydawnictwie, zawierała krzyżówkę – konkurs dla Konsumentów III wieku. Większość atrakcyjnych ofert, z którymi się stykamy, skierowana jest do osób młodych, to młodzi konsumenci pokazywani są reklamach jako nowocześni, dynamiczni i aktywni, dla starszych zarezerwowane są specyfiki leczące ból kręgosłupa. Uważamy, że to nie cała prawda, wiele starszych osób również żyje aktywnie, uczestniczy w wykładach, dużo czyta. Dlatego wśród osób, które przesłali prawidłowe hasło, rozlosowane zostały nagrody. Były to trzy laptopy. W rozwiązaniu krzyżówki pomocne były informacje zawartye w wydawnictwie. Regulamin konkursu konsumenckiego dostępny był w każdym oddziale Federacji Konsumentów.
Zadanie "Dobre prawo seniora" współfinansowane ze środków otrzymanych od Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2012-2013